TRANCE AND IDENTITY BUILDING IN CANDOMBLÉ

Authors

  • Monique Augras Fundação Getúlio Vargas

Abstract

This paper discusses the classical studies on possessionstates, when the psychiatric point of view prevailed, and attempts toanalyze the forms by which elaboration of mythical identity is linkedwith the experienciation of alterity throughout ritual trance incandomblé. The initiatory process may be seen as a progressivesymbolic body building, which integrates a paradoxal setting ofboundaries and transgressions, and orisha's incorporation seems to actas a synthesis of opposite aspects of personality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUGE, M. (1985). Notes sur le rapport entre espace social et systèmes symboliques,
Annates, 6, 1251-1259.
AUGRAS, M. (1982). As fontes explícitas da obra antropológica de Freud. Arquivos
Brasileiros de Psicologia, 34 (2), 3-15.
AUGRAS, M. (1983). O Duplo e a Metamorfose -A identidade mítica em
comunidades nagô. Petrópolis: Vozes.
AUGRAS, M. (1985a). Problemas teóricos (e metodológicos) da pesquisa
psicológica em comunidades de terreiro. Arquivos Brasileiros de Psicologia,
3 7 ( 2 ) , 21-25.
AUGRAS, M. (1985b). A Psicologia da Cultura. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 1 (2),
99-109.
BASTIDE, R. (1978). O Candomblé da Bahia (rito Nagô). São Paulo:Companhia
Editoria Nacional.
BERGER, P. (1972). Perspectivas sociológicas - Uma visão humanista. Petrópolis:
Vozes.
BERGER, P., & LUCKMANN, T. (1976). A Construção social da realidade.
Petrópolis: Vozes.
CARNEIRO, E. (1961). Candomblé da Bahia. Rio de Janeiro: Conquista.
20SSARD-BIN0N, G. (1981). A filha-de-santo, in Olóòrisà - Escritos sobre a
religião dos orixás. São Paulo: Agora, 127-152.
COSTA LIMA, V. (1 977). A família-de-santo nos candomblés jeje-nagôs da Bahia:
um estudo de relações intergrupais. Dissertação de Mestrado, Universidade
Federal da Bahia, Salvador.
DOUGLAS, M. (1976). Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva.
FEIGL, H. (1977). Mente-corpo: um problema real em Gadamer e Vogler. Nova
Antropologia. Volume 5. São Paulo: E.P.U./EDUSP.
FREUD, S. (1973). Obras Completas. Volume 3. Madrid: Biblioteca Nueva.
HERSKOVITS, M J . (1961). Les bases de /Anthropo/ogie Culturelle. Paris: Payot.
KEHOE, A.B., & GILETTI, D.H. (1981). Women's preponderance in possession
cults: the calcium hypothesis extended. American Anthropologist, 83 (3),
549-561.
LANGNESS, L.L. (1982). Psychocultural studies: Has the time come? American
Anthropologist, 84 (2), 350-354.
LEWIS, I.M. (1977). Êxtase religioso. São Paulo: Perspectiva.
LODY, R. (1979). Santo também come. Recife: IJN PS/Artenova.
MURPHY, J. (1976). Psychiatric labeling in cross-cultural perspective. Science,
191 (4.231), 1019-1028.
NINA RODRIGUES, R. (1900). L'animisme fétichiste des Nègres de Bahia.
Salvador: Reis.
NINA RODRIGUES, R. (1977). Os africanos no Brasil. São Paulo: Companhia
Editora Nacional.
OESTERREICH, Т.К. (1927). Les possédés. Paris: Payot.
QUERINO, M. (1955). A raça africana. Salvador: Livraria Progresso.
RAMOS, A. (1951). O negro brasileiro. São Paulo: Companhia Editora Nacional.
SANTOS, J.E. dos,& SANTOS, D.M. dos. (1971). Èsù Bara, Principle of individual
life in the nàgô system, La notion de personne en Afrique noire. Colloques
Intemationaux du CNRS n.° 544, Paris, 45-60.
SANTOS, J.E. dos. (1976). Os Nagô e a morte. Petrópolis: Vozes.
VAN DER LEEUW, G. (1970). La religion dans son essence et ses manifestations.
Paris: Payot.

Published

2012-07-05

How to Cite

Augras, M. (2012). TRANCE AND IDENTITY BUILDING IN CANDOMBLÉ. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 2(3), 191–200. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16999

Most read articles by the same author(s)