ATTRIBUTION OF CAUSALITY OF SUCCESS AND EMOTIONAL REACTIONS: BERNARD WEINER MODELS USED IN BRAZILIAN RESEARCH

Authors

  • José Augusto Dela Coleta Universidade Federal de Uberlândia
  • Sônia Alves Godoy Universidade Federal de Uberlândia

Abstract

Weiner and his associates have demonstrated that
persons tend to explain the results of their behavior with positive or
negative outcomes using causes that involve, among others, three
topographical dimensions: internality vs. externality, stability vs.
instability and controlability vs. incontrolability. At the same time, these studies have demonstrated that such
persons, for each specific cause used to explain the outcome in a
achievement task, tended to experience specific emotional reactions
that significantly influence the perception of the expectancies of future
behaviors and outcomes. Since 1978 a significant number of studies
have been conducted with thousands of Brazilian subjects along the
lines of the concepts developed by Weiner and his associates. These
studies dealt with the relations between causal atributions and achievement
situations, the emotional reactions in these situations, future
expectancies, and the perception of the causal dimensions. Replications
and extensions of the original studies allowed the verification of
the initial findings in another culture, the testing of new hypotheses, as
well as a better comprehension of cognitive, motivational and emotional
aspects of the Brazilian subjetcts. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTAKI, C, & BREWIN, С (1982). Attribution and psychological change. Londres:
Academic Press.
BARROSO, С, MELLO, G. de, & FARIA, A. L (1 978). Influência de características do
aluno na avaliação de seu desempenho. Cadernos de Pesquisa, 26, 61-80.
BETANCOURT, H., & WEINER, B. (1982). Attributions for achievement related
events, expectancy and sentiments: a study of success and failure in Chile
and in the United States. Journal of Cross Cultural Psychology, 1 3, 362-374.
DEAUX, K. (1 976). Sex: a perspective on the attribution process. Em J.H. HARVEY,
W. Y. ICKES, & R. F. KIDD (Eds.), New directions in attribution research, Vol. 1.
Nova Iorque: Lawrence Erlbaum.
DEAUX, K., & EMSWILLER, T. (1974). Explanations of successful performance on
sex-linked tasks. What is skill for the male is luck for the female. Journal of
Personality and Social Psychology, 29, 80-85.
DELA COLETA, J. A. (1982). Atribuição de causalidade: teoria e pesquisa. Rio de
Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas.
DELA COLETA, J. A., & GODOY, S. A. (1 983). Atribuição de causalidade, reações
emocionais e a realização de uma tarefa. Trabalho apresentado na XIII
Reunião Anual da Sociedade de Psicologia de Ribeirão Preto.
DELA COLETA, J. A., & GODOY, S. A. (1984). Reações emocionais ao sucesso e
fracasso como função das dimensões de causalidade. Trabalho apresentado
no IV Encontro Nacional de Psicólogos e Profissionais de Ciências Sociais,
Rio de Janeiro.
DELA COLETA, J. A., & GODOY, S. A. (1 985). Atribuição de causalidade, ao sucesso
e fracasso escolar e alocação de recompensas e punições: estudo considerando
as três dimensões propostas por Weiner. (Relatório técnico). Uberlândia:
Universidade Federal de Uberlândia.
DELA COLETA, J. A., & LEMOS, M. F. (1 985). A explicação psicológica do sucesso
e fracasso na vida e na escola. (Relatório técnico). Uberlândia: Universidade
Federal de Uberlândia.
DIAS, O B. S., & MALUF, R. (1984). Que valor o professor atribui à capacidade e
resultado obtido pelos alunos em contexto de realização escolar? São Paulo:
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
HARVEY, J. H., ICKES, W. J., & KIDD, R. F. (1 976). A conversation with Fritz Heider.
Em J. H. Harvey, W. J. Ickes, & R. F. Kidd (Eds.), New directions in attribution
reserarch, Vol. 1. Nova Iorque: Lawrence Erlbaum.
HASTORF, A. H., SCHNEIDER, D. J., & POLEFKA, J. (1 973). Percepção de pessoa.
São Paulo: Ed. Edgard Blucher.
HEIDER, F. (1944). Social perception and phenomenal causality. Psychological
Review, 51, 358-374.
HEIDER, F. (1958). The Psychology of interpersonal relations. Nova Iorque: John
Wiley.
RODRIGUES, A. (1980). Atribuição de causalidade e avalição de resultados
escolares: uma comparação transcultural. Arquivos Brasileiros de Psicologia,
32, 141-147 (a).
RODRIGUES, A. (1980). Causal ascription and the evaluation of achievement
related outcomes: a cross-cultural study. International Journal of Intercultural
Relations, 4, 379-389 (b).
RODRIGUES, A. (1982). Réplica: um tipo de pesquisa negligenciada em Psicologia
Social. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 34, 3-20.
RODRIGUES, A. (1984). Atribuição de causalidade: estudos brasileiros. Arquivos
Brasileiros de Psicologia, 36, 5-20 (a).
RODRIGUES, A. (1984). Atribuição de causalidade ao sucesso e fracasso como
fator mediador da reação emocional e de expectativa de comportamento.
Arquivos Brasileiros de Psicologia, 36, 1 2-25 (b).
RODRIGUES, A., a MARQUES, J. С (1 981). Atribuição de causalidade e avaliação
do rendimento - como o professor valoriza aptidão e esforço. Educação e
Realidade, 6, 7-28.
ROSENBAUM, R. M. (1972). A dimensional analysis of the perceived causes of
success and failure. Tese de doutorado. University of Califórnia, Los Angeles.
TRIANDIS, H. (1972). The analysis of subjective culture. Nova Iorque: Willey
Interscience.
WEINER, Ð’., & KUKLA, A. A. (1 970). An attributional analysis of achievement motivation.
Journal of Personality and Social Psychology, 1 5, 1 -20.
WEINER, Ð’., FRIEZE, I., REED, L, REST, S., & ROSEMBAUM, R. M. (1972).
Perceiving the causes of success and failure. Em E. E.JONES, D. E. KANOUSE,
H. H. KELLEY, R. E. NISBETT, J. VALINS, & B. WEINER (Eds.), Atribution:
perceiving the causes of behavior. Nova Jersey: General Learning.
WEINER, B. (1972). Theories of motivation: from mechanism to cognition.
Chicago: Rand McNally.
WEINER, B. (1974). Achievement motivation and attribution theory. Nova Iorque:
General Learning Press.
WEINER, Ð’., RUSSEL, D. & LERMAN, D. (1978). Affective consequences of causal
ascription. Em J. H. HARVEY, W.J. ICKES, & R. F. KIDD (Eds.) New directions in
attribution research, Vol. 2. Nova Iorque: Lawrence Erlbaum.
WEINER, B. (1 979). Theory of motivation for some classroom experiences. Journal
of Education Psychology, 71, 3-25.
WEINER, Ð’., RUSSEL, D., & LERMAN, D. (1979). The cognition-emotion process in
achievement- related contexts. Journal of Pesonality and Social Psychology,
37, 211-220.
WEINER, B. (1980). The role of affect in rational (attributional) approaches to human
motivation. Educational Researcher, 9, 4-11.
YARKIN, K. L, TOWN, Y. P., & WALLSTON, B. S. (1 982). Blacks and women must
try harder: stimulus person's race and sex attributions of causality. Personality
and Social Psychology Bulletin, 8, 21-24.

Published

2012-06-14

How to Cite

Dela Coleta, J. A., & Alves Godoy, S. (2012). ATTRIBUTION OF CAUSALITY OF SUCCESS AND EMOTIONAL REACTIONS: BERNARD WEINER MODELS USED IN BRAZILIAN RESEARCH. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 2(2), 145–156. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16995

Most read articles by the same author(s)