EXPLORATIONS OF THE DEVELOPMENT OF SPELLING COMPETENCE IN PORTUGUESE

Authors

  • Terezinha Nunes Carraher Universidade Federal da Pernambuco

Abstract

Spelling errors of Brazilian children from first through
fourth grades were analysed on the basis of a hypothetical model of the
development of children's writing competence. The writing samples
included in this study encompassed words written in both dictations
and in compositions. Approximately 90% of all erros were classified
into only eight categories- a finding which was interpreted as evidence
for the rule-boundedness of spelling errors. The usefulness of the
model of competence used here manifests itself both in the strength of
its explanatory power and in its educational implications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARRAHER, T. N. (1978). Um novo objetivo na psicologia clínica: a psicoterapia
dos problemas cognitivos. Psicologia e Psicoterapia, Vol. 2.
CARRAHER, Т. N. (1985). Illiteracy in a literate society: Understanding reading
failure. Trabalho apresentado no congresso "The Future of Literacy in a
Changing World: Syntheses from the Industrialized and Developing Nations",
University of Pennsylvania.
CARRAHER, T. N., & Rego, L B. (1980). Words, things, and reading. Trabalho
apresentado na XII Reunião Anual da Sociedade Jean Piaget. Filadélfia, Pa.
CARRAHER, T. N., & Rego, L B. (1981). 0 realismo nominal como obstáculo na
aprendizagem da leitura. Cadernos de Pesquisa, 39, 3-10.
CARRAHER, T. N., & Rego, L B. (1983). Understanding the alphabetic system. Em
D. Rogers & J. Sloboda (Eds.). Acquisition of symbolic skills. N. York: Plenum
Press.
CARRAHER, T. N., & Rego, L. B. (1984). Desenvolvimento cognitivo e alfabetização.
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 63, 38-55.
CASTRO, Z. M. (1983). A consciência da palavra e a segmentação da oração em
unidades léxicas. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.
FERREIRO, E., & Gómes-Palacio, M. (1982). Análisis de las perturbaciones en ei
proceso de aprendizaje de la lecto-escritura. Fascículo 1; El momento inicial у
el momento final dei aprendizaje escolar: Comparación de las escrituras
producidas por los ninos en el primer ano escolar. México: Dirección General
de Educación Especial (a).
FERREIRO, E., & Gómes-Palacio, M. (1982). Análisis de las perturbaciones en el
proceso de aprendizaje de la lecto-escritura. Fascículo 2: Evolución de la
escritura durante el primer año escolar. México: Dirección General de
Educación Especial (b).
FERREIRO, E., & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en et desarrollo
dei niño. México: Sigto Veintiuno.
FRITH, U. (1 984). Beneath the surface of developmental dyslexia. Em K. Patterson,
J. Marshall, & M. Coltheart (Eds.). Surface dyslexia. London: Erlbaum.
GALIFRET-GRANJON, N. (1984). A língua escrita como objeto de aprendizagem.
Em J. de Ajuriaguerra et, al. (Eds.). A dislexia em questão. Dificuldades e
fracassos na aprendizagem da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas.
KARMILOFF-SMITH, A., & Inhelder, B. (1977). If you want to get ahead, get a
theory. Em P. Johnson-Laird & P. Wason (Eds.). Thinking: Readings in cognitive
science. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
LEMLE, M. (1981). A tarefa da alfabetização: etapas e problemas no português.
Letras Hoje, 15, 41-60.
MARSH, G., Friedman, M. P., & Welch, V. (1980). Development of strategies in
learning to spell. Em U. Frith (Ed.). Cognitive processes in spelling. London:
Academic Press.
MARSH, G., Friedman, M. P., Welch, V., & Desberg, P. A. (1981). Cognitive
developmental theory of reading acquisition. Em T. G. Waller & G. E. Mackinnos
(Eds.). Reading research: Advances in theory and practice. N. York: Academic
Press.
PIAGET, J. (1926). La representation du monde chez I'enfant. Paris: Presses
Universitaires de France.
REGO, L B. (1985). Descobrindo a língua escrita antes de aprender a ler: algumas
implicações pedagógicas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 66, 5-
28.

Published

2012-05-15

How to Cite

Nunes Carraher, T. (2012). EXPLORATIONS OF THE DEVELOPMENT OF SPELLING COMPETENCE IN PORTUGUESE. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 1(3), 269–285. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16983