When the city becomes a classroom: teaching Sociology beyond school walls

Authors

Keywords:

Pedagogical Intervention. Sociology. High School. City. Ceará

Abstract

The present work is a pedagogical intervention developed with high school classes in the time and space of an elective course called “Rolê Sociológico”. This intervention was carried out in the interior of the state of Ceará, in the city of Canindé, which is known internationally for holding the Pilgrimage and the Saint Francis Party. This experience aims to show how the city is a fertile pedagogical environment for the development of the sociological way of thinking. The teaching methodology used in the construction of the intervention was the didactics for a historical-critical pedagogy, as it is considered a pedagogical orientation that meets the objectives of teaching Sociology in basic education. Along with this, the technique of applying questionnaires was also used, one at the beginning and another at the end, with the objective of identifying the participants' prior knowledge and verifying sociological learning. Furthermore, to assist other teachers in the construction of this type of intervention, this work presents a methodology called Local Sociology, which consists of a set of procedures that guide the planning of a “Rolê Sociológico” taking into account the conditions of the educational reality itself. From the development of the proposed didactic sequence and the analysis of the data obtained, it was possible to identify a change in attitude on the part of the students who, little by little, were able to relate their biography with social phenomena in the city and use the epistemological tools of estrangement and denaturalization, thereby developing the sociological way of thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Marcia Gabrielle Alves Freitas, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Possui Graduação em Ciências Sociais (Licenciatura) pela Universidade Federal do Ceará (2018), Mestrado em Sociologia pelo Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (PROFSOCIO/UFC), pós-graduação Lato Sensu em Metodologias Interdisciplinares e Interculturais para o Ensino Fundamental e Médio (UNILAB). Foi Bolsista de Iniciação à Docência (PIBID) na área de Sociologia de 2016 a 2018. Atualmente, é professora de Sociologia na rede pública cearense de ensino e integrante do Laboratório de Estudos em Política, Educação e Cidade (LEPEC/UFC). Tem interesse nas temáticas: Ensino de Sociologia, Sociologia da Educação e Sociologia do Currículo.

Francisco Willams Ribeiro Lopes, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Sociólogo, graduado em Ciências Sociais (2010), mestre em Sociologia (2013) e doutor em Sociologia (2019) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal do Ceará (UFC) e do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (Profsocio). Pesquisador do Laboratório de Estudos em Política, Educação e Cidade (Lepec). Atua na área de Teoria e Prática de Ensino em Ciências Sociais e na linha de pesquisa Práticas de ensino e conteúdos curriculares. Coordena a área de Sociologia do Programa Residência Pedagógica PRP/UFC. Realiza pesquisas sobre cidade, patrimônio, turismo, comunidades tradicionais, educação, currículo, ensino de Sociologia e interiorização de atividades CTI no estado do Ceará.

References

BARREIRA, Irlys Alencar Firmo. O ofício de ensinar para iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensar. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, p. 63-85, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419/1872. Acesso em: 9 set. 2023.

CARNEIRO, Giovanna Lima Santiago. “De burca ou de biquíni”: direito à cidade, mobilidade urbana e assédio de rua em Fortaleza/CE. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51068. Acesso em: 9 set. 2023.

CEARÁ. Secretaria da Educação. Proposta de organização curricular em escolas de Tempo Integral. Fortaleza: SEDUC, jan. 2016. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2018/09/proposta_organizacao_curricular.pdf. Acesso em: 09 set. 2023.

CEARÁ. Secretaria da Cultura. Mestres da Cultura Tradicional Popular. Fortaleza: SECULT, 2004. Disponível em: https://www.secult.ce.gov.br/wpcontent/uploads/sites/43/2019/02/Rela%C3%A7%C3%A3o-de-Mestres-da-Cultura-doCear%C3%A1-1.pdf. Acesso em: 1 abr. 2023.

CUNHA, Karla Luana Gomes. Escritas sociológicas: uma intervenção didática interdisciplinar. Orientador: Alexandre Jeronimo Correia Lima. 2023. 393 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/72974. Acesso em 9 set. 2023.

FREITAS, Francisca Marcia Gabrielle Alves. Rolê sociológico: aprendendo sociologia com a cidade. 2023. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.

FERNANDES, Fernandes. O ensino de Sociologia na Escola Secundária brasileira. Anais do I Congresso Brasileiro de Sociologia. São Paulo, 1955.

FIGUEIRÊDO, Cassiano Quinino de Medeiros. Aprendendo Sociologia no fazer sustentável. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/575528. Acesso em: 11 set. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

LAHIRE, Bernard. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino de Sociologia? Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, p. 45-61, 2014.

LOPES, Francisco Willams Ribeiro. “Requalificação” do patrimônio: intervenções, estratégias e práticas na Praça dos Mártires (Passeio Público) de Fortaleza. 2013. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/6421. Acesso em: 9 set. 2023.

MAGALHÃES, Antonio Jeferson Lima. “Tio, hoje a aula é diferente?”: a construção de um e-book de metodologias ativas gamificadas para o ensino de sociologia. Orientadora: Danyelle Nilin Gonçalves. 2023. 142 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74170. Acesso em 9 jul. 2023.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Rev. Br. Ci. Soc., [s. l.], v. 19, n. 49, jun. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/KKxt4zRfvVWbkbgsfQD7ytJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 jul. 2022.

MEUCCI, Simone; FAVORETTO, Carlos. Da onde você vem? Reflexões sobre as cidades, identidade e alteridade numa escola pública de Curitiba. In: GONÇALVES, D. N.; MOCELIN, D. G.; MEIRELLES, M. (Orgs.). Rumos da Sociologia no ensino médio: ENESEB 2015, formação de professores, PIBID e experiências de ensino. Porto Alegre: Cirkula, 2016. p. 299-330.

MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1959.

PARENTE, Tiago Coutinho; SOARES, Alana Maria; SILVA JÚNIOR, Antonio Rodrigues da. Percursos Urbanos: Três paradas para refletir sobre a construção de um conhecimento coletivo. In: CORDEIRO, D. S. (Org.). Experiências com educação em Sociologia: atividades curriculares e socioeducativas. Fortaleza: Gráfica e Editora Iris, 2013. p. 151-169.

PAIVA, Luiz Fábio Silva. O Domínio das Facções nas Periferias de Fortaleza-CE. Revista TOMO, n. 40, p. 87-122. https://doi.org/10.21669/tomo.vi40.16711. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/tomo/article/view/16711. Acesso em: 9 set. 2023.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

SERVÍLIO FILHO, Paulo de Tarso. “Por que tão sério?”: o uso didático e pedagógico da produção cinematográfica do gênero super-heróis, no ensino de Sociologia. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54359. Acesso em: 10 jul. 2022.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. Metodologias do Ensino de Sociologia na Educação Básica. In: SILVA, I. L. F. et al. (org.). Caderno de metodologias de ensino e de pesquisa de Sociologia. 1. ed. Londrina: SETI, 2009. p. 15-35.

SILVA, Roniel Sampaio. Rolê sociológico: Aula de campo de sociologia. In: Blog Café com Sociologia. Disponível em: https://www.cafecomsociologia.com/dica-de-dinamica-role-sociologico/. Acesso em: 9 set. 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVA NETO, O. M. da. Uma cidade permeada de memórias: A cidade de Canindé [CE] sob o olhar de seus Memorialistas. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DE HISTÓRIA ORAL, 9-12, maio 2017, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2017, p. 1-12. Disponível em: http://www.nordeste2017.historiaoral.org.br/resources/anais/7/1494007027_ARQUIVO_Umacidadepermeadadememorias-HO.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

SIMMEL, Georg. As grandes cidades e a vida do espírito (1903). Mana, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 577-591, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/WfkbJzPmYNdfNWxpyKpcwWj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 set. 2023.

WIRTH, Louis. O urbanismo como modo de vida (1938). In: VELHO, O.G. O fenômeno urbano. Rio de Janeiro, p. 89-112. 1967. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6580019/mod_resource/content/1/PARK%2C%20Robert%20-%20A%20cidade_%20Sugestões%20para%20a%20Invenção%20do%20Comportamento%20Humano%20n.pdf. Acesso em: 9 set. 2023.

ZAGANINI, Geralda de Paula. Intervenção pedagógica nas aulas de sociologia acerca da mulher negra e do racismo no Brasil. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/581823. Acesso em: 10 set. 2023.

Published

2024-08-15 — Updated on 2024-09-08

Versions

How to Cite

ALVES FREITAS, Francisca Marcia Gabrielle; RIBEIRO LOPES, Francisco Willams. When the city becomes a classroom: teaching Sociology beyond school walls: . Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 40–59, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/50782. Acesso em: 21 nov. 2024.