Analysis of individuals' feelings as a result of social isolation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5941548

Keywords:

Brasília, Brazil, COVID-19, Emotional disorders, Feelings, Pandemics, Social isolation

Abstract

With the advent of the pandemic in China in December 2019, caused by the new coronavirus SARS-COV-2, the world began to experiment with a new way of life, in order to minimize the spread of the virus and try to return as quickly as possible to a normal life. As a result of the change in the population's way of life, there was an increase in the incidence of emotional disorders and conflicts in children. This study aims to analyze the feelings of a group of people due to social isolation. This is a qualitative field research, with residents of the Federal District, Brazil. The 13 survey participants answered an exam with 3 open questions on Google Forms, and content analysis was carried out according to Bardin. It was identified among the most prevalent feeling that of anxiety and the fear that this reality will never end. Good and positive feelings about the current context were not very prevalent. We conclude that there is a need to look more closely at those close to us and to offer active attention, in order to minimize these conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Neiva Maia Brito, Faculdade de Ceilândia, Universidade de Brasília.

Estudante de Enfermagem na Faculdade de Ceilândia da Universidade de Brasília.

Alessandra Lisboa da Silva, Núcleo de Estudos em Educação e Promoção em Saúde, Universidade de Brasília.

Doutora em Educação/UnB (Educação em Ciências e Matemática - Educação Matemática e Criatividade). Mestra em Educação PPGE/UnB (Educação Comunicação e Tecnologias). Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas ARTEDUCA/UnB. Bacharel em Administração, Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Pedagogia. Coordenadora Central da Diretoria de Serviços e Projetos Especiais de Ensino (DISPRE/SUBEB/SEEDF). É líder de grupo de estudos "Projeto Matemática Todo Dia: estudos e pesquisas educacionais". Professora, supervisora, orientadora e tutora da Universidade Aberta do Brasil/UAB/UnB (desde 2006). Professoora/Mediadora/Supervisora de Cursos do Sistema Socioeducativo SINASE/ENS/UnB (desde 2010). Professora do curso de Especialização em Garantia de Direitos e Política de Cuidados à Criança e ao Adolescente/ENS/Endica/FE/UnB. Professora Formadora de Tutores - Centro de Educação a Distância da UnB - CEAD. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Educação e Promoção em Saúde, da linha Trabalho-Educação, juventude(s) e Tecnologias da Informação e Comunicação (NESPROM/UnB). Pesquisadora Grupo de Pesquisas e Investigações em Educação Matemática (Grupo Pi/UnB). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Profissão Docente: Formação, Saberes e Práticas (GEPPESP/UnB). Professora do Centro Estudos Avançados Multidisciplinares (CEAM/NESPROM/UnB).

References

ANDRADE et al. Estratégias de enfrentamento ao luto por COVID-19 para familiares que vivenciam conflitos e dilemas éticos. Saúde coletiva, Bahia, v.11, n. 60, p. 4610-4614, nov./2020. Disponível em: http://www.revistas.mpmcomunicacao.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1123/1342. Acesso em: 13/05//2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo:Edições 70, 2011, 229 p.

BATISTA, J.A.R.A.R.D.O.E.C. Manejo da ansiedade no enfrentamento da COVID-19. Rev Enfermagem e Saúde Coletiva, SP, v.4, n.2, p. 64-74, ago./2020.

FIOCRUZ. Brasil de volta ao mapa da fome. Disponível em: https://radis.ensp.fiocruz.br/index.php/home/noticias/brasil-de-volta-ao-mapa-da-fome. Acesso em: 18/04/2021.

HOHENDORFF, S.H.K.M.C.P.D.P.C; Manual de produção científica. 2 ed., 2014, p. 15-24.

MARTINS FERREIRA, M.; FRANCO RODRIGUES, R. A; A biopolítica da pandemia e seu impacto no cotidiano. Revista do CEAM, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 20–29, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3953117. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistadoceam/article/view/31875. Acesso em: 19 abr. 2021.

MINAYO, M.C.D.S; DESLANDES Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28 ed., 2009, p. 9-14.

NOBREGA, G.; PEDREIRA, A.; RAMOS, W.; LIPORINI, T.; CRUZ, F. COVID-19 e o contexto da pandemia: planejamento e implantação de uma Unidade de Aprendizagem Interdisciplinar. Revista do CEAM, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 64–83, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3955411. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistadoceam/article/view/31889. Acesso em: 19 abr. 2021.

SILVA et al. Efeitos da pandemia do novo coronavírus na saúde mental de indivíduos e coletividades. Journal of nursing and health, Piauí, 10(n.esp.), p. 1-10, 2020. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/06/1097482/4-efeitos-da-pandemia-do-novo-coronavirus-na-saude-mental-de-i_fNxf8zd.pdf. Acesso em: 17/04/2021.

Published

2022-02-24

How to Cite

Brito, J. N. M., & Silva, A. L. da. (2022). Analysis of individuals’ feelings as a result of social isolation. Revista Do CEAM, 7(1), 102–109. https://doi.org/10.5281/zenodo.5941548

Issue

Section

Original research

Most read articles by the same author(s)