Crisis of Liberal Democracy, Neoliberalism and Bodies on the Street in Contemporary Brazil

Reflections about the public policy of cuts in resources to public education and insurgent sparks

Authors

  • Luciana Fernandes Puc/Rio/UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv14n2.2020.31248

Keywords:

Democracy; popular demonstrations; neoliberalism; public higher education

Abstract

This article, methodologically counted with bibliographic review, discuss neoliberalism  and the crisis of liberal democracy, taking as object of analysis the decisions concerning budget cuts in public higher education announced by the Federal Executive Power on May 2019. It considers the precariousness of public higher education in Brazil as part of an austerity project that is spreading across the West, and whose scope is the annihilation of democratization, inclusion and participation programs - especially hostile in Latin American territory. Finally, it faces resistances to the process, especially those organized in popular demonstrations by students and teachers, as the powerfull “bodies alliances” that resignify “people” and dispute the “politician” in regression, insurgent sparks in the context of austerities

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Fernandes, Puc/Rio/UFRRJ

Professora substituta no Departamento de Ciências Jurídicas da UFRRJ e Pesquisadora do IPEA.

References

ALMEIDA, Ronaldo de. “Bolsonaro presidente: conservadorismo, evangelismo e a crise brasileira”. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 185-213, 2019.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. “Neoconservadorismo e liberalismo”. In: Ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, p. 27-34, 2018.

AVRITZER, Leonardo. O pêndulo da democracia. São Paulo: Todavia, 2019.

BALLESTRIN, Luciana. “Pós-democracias no sul global e a melancólica desdemocratização no Brasil contemporâneo”. In: Democratization, v. 34, n. 6, p. 690-714, 2016.

BELCHIOR. Sujeito de sorte. Polygram: 1976.

BLASI, Bruno. Ato contra corte na educação reuniu cerca de 150 mil manifestantes no Rio de Janeiro. Disponível em <https://agenciauva.net/2019/05/18/15-de-maio-de-2019-confira-fotos-da-manifestacao-no-rio-de-janeiro/>. Acesso em 13/04/2020.

BRASIL. Congresso Nacional. Câmara dos Deputados. Constituição 1988. Vol. 31. Centro de Documentação e Informação, Coordenação de Publicações, 2003.

BROWN, Wendy. El pueblo sin atributos: La secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso, 2017.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CARNEIRO, Ceres Ferreira; SILVA, Silmara Dela; LAGAZZI, Suzy. “(D)O FEMININO EM MANIFESTAÇÃO: DISCURSOS DE RESISTÊNCIA NO ESPAÇO URBANO”. In: A Análise do Discurso e suas condições de produção. Anais de Congresso. IX SEAD, 2019. Disponível em http://anaisdosead.com.br/sead9_simposios.html.

CASARA, Rubens. ‘Precisamos falar da “direita jurídica”’. In: Ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, p. 73-78, 2018.

CASTEL, Robert. “Del postliberalismo al neoliberalismo”. In: Neoliberalismo versus democracia. v. 1, n. 31, pp. 225-226, 1998.

CASTELLS, Manuel. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

CORREIO BRASILIENSE. Sem detalhar critérios, o ministro Weintraub disse que a medida considera o desempenho acadêmico aquém do esperado ou promoção de ‘bagunça, evento ridículo’. Disponível em <https://www.geledes.org.br/mec-mira-universidades-por-balburdia-e-corta-30-de-verba-da-unb/?gclid=EAIaIQobChMInciDwLS65gIViQSRCh2e4gmQEAAYASAAEgK13fD_BwE>. Acesso em 16/03/2020.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2017.

__________, Anatomia do novo neoliberalismo. REVISTA IHU ON-LINE, 2019. Disponível em <http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/591075-anatomia-do-novo-neoliberalismo-artigo-de-pierre-dardot-e-christian-laval:. Acesso em 18/03/2020.

EL PAÃS. Protestos contra cortes na educação: “O que o presidente diz é uma ofensa a nós que viemos à s ruas”. Disponível em <https://brasil.elpais.com/brasil/2019/05/15/politica/1557925930_773928.html >. Acesso em 19/03/2020

GALLEGO, Esther Solano. “Fatores da crise, corrupção e saídas para a mesma: refletindo e conversando”. In: Ponto-e-Vírgula: Revista de Ciências Sociais, v. 1, n. 19, pp. 126-139, 2016.

__________. “La Bolsonarización de Brasil”. In: Documentos de Trabajo IELAT, Versión Digital, ISSN: 1989”8819, v. 1, nº 121, abril 2019.

GOHN, Maria da Glória. “JOVENS NA POLÃTICA NA ATUALIDADE ”“ uma nova cultura de participação”. In: Caderno CRH, Salvador, v. 31, n. 82, p. 117-133, 2018.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

IBGE. Desigualdades Sociais por Cor ou Raça no Brasil. Disponível em < https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf >. Acesso em 14/04/2020.

LAVAL, Christian. O ataque estratégico do neoliberalismo à educação. Blog da Boitempo, 2019. Disponível em <https://blogdaboitempo.com.br/2019/09/30/o-ataque-estrategico-do-neoliberalismo-a-educacao/>

METROPOLES. Após ministro chamar universidades de ‘balbúrdia’, pesquisadores reagem. Disponível em <https://www.metropoles.com/brasil/educacao-br/para-bolsonaro-educador-paulo-freire-era-um-energumeno>. Acesso em 16/03/2020.

MIGUEL, Clara Ramas San. “Social-identitarios y neoliberales autoritários: dos corrientes em la nueva internacional reaccionaria”. In: GUAMÁN, Adoración; MARTÃN, Sebastián; ARAGONESES, Alfons. Neofascismo: La bestia neoliberal. Siglo XXI de España Editores, 2019.

MIGUEL, Luis Felipe. “A reemergência da direita brasileira”. In: Ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, p. 17-26, 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Future-se: "É a maior revolução na área de ensino no país dos últimos 20 anos", diz ministro . Disponível em <http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/52641> Acesso em 14/04/2020.

ORTEGA, Marcelo José Cabarcas et al. “Perspectivas interculturales en la escuela latinoamericana: empoderar el diálogo para superar la exclusión”. PolyphÅnía. Revista de Educación Inclusiva, v. 2, n. 1, p. 100-117, 2018.

PINTO, Céli Regina Jardim. Boletim Especial da ANPOCS n. 14, 2020. Disponível em http://www.anpocs.com/index.php/ciencias-sociais/destaques/2326-boletim-n-14-as-ciencias-e-o-conhecimento-como-ameacas. Acesso em 28/03/2020.

REDE BRASIL ATUAL. Após ministro chamar universidades de ‘balbúrdia’, pesquisadores reagem. Disponível em < https://www.redebrasilatual.com.br/cidadania/2019/05/apos-ministro-de-bolsonaro-chamar-universidades-de-balburdia-pesquisadores-reagem/ >. Acesso em 14/04/2020.

REVISTA FORUM. Deputado que quebrou placa de Marielle, Daniel Silveira cospe em mulher durante visita a universidade. Disponível em <https://revistaforum.com.br/politica/deputado-que-quebrou-placa-de-marielle-daniel-silveira-cospe-em-mulher-durante-visita-a-universidade/>. Acesso em 16/03/2020

Published

2020-12-04

How to Cite

Fernandes, L. (2020). Crisis of Liberal Democracy, Neoliberalism and Bodies on the Street in Contemporary Brazil: Reflections about the public policy of cuts in resources to public education and insurgent sparks. Journal of Study and Research on the Americas, 14(2), 287–309. https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv14n2.2020.31248

Issue

Section

Dossier Political crises in Latin America