A RELEVÂNCIA DA CONVENÇÃO INTERNACIONAL SOBRE OS DIREITOS DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA NA EDUCAÇÃO INCLUSIVA NO BRASIL

Authors

Keywords:

Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, Lei Brasileira de Inclusão, Educação Inclusiva

Abstract

This article revolves around the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities, which represents a social achievement for individuals with disabilities, considering its provision of various rights such as access to healthcare, education, and employment; the fight against discriminatory acts, as well as inclusion, accessibility, and equal opportunities. The research was delimited to explore the struggle for the recognition of people with disabilities within civil society along with the impact of the Convention on the international legal protection of these individuals. The validity and effectiveness of the treaty in the Brazilian legal system were highlighted, given that the ratification of the Convention and the enactment of the Brazilian Inclusion Law radically altered some existing norms, revealing a negligence of the country in guaranteeing the rights of these individuals, especially concerning inclusive education, which requires socio-juridical and political measures for its protection. In this regard, the study employed a deductive method, analyzing from a general object to the specific. Regarding the technical procedure, both documentary research involving the analysis of international treaties and domestic legislations, as well as bibliographic research, including the reading and systematization of doctrinal books and scientific articles published on the subject, were carried out. Nevertheless, despite the protection of the rights of persons with disabilities being ensured by the International Convention, it was observed in practice that the main obstacles regarding the effectiveness of education, both from the treaty and the Brazilian law, are still present in civil society.

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Author Biography

Ana Clara Schuh Ibrahim, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), agraciada com o Prêmio Alumni 32 Envolvimento com a UFSC pelo seu destaque no movimento estudantil, com as organizações de eventos, como o XV Congresso de Direito UFSC e participação em grupos de pesquisa e extensão com foco nas matérias de direito internacional e direitos humanos (Grupo Ius Gentium), e por seu desempenho em competições de mediação representando a UFSC. Venceu como melhor mediadora na Regional Sul para a XII CAMARB (Competição Brasileira de Arbitragem e Mediação). Foi pesquisadora de iniciação científica da Universidade Federal de Santa Catarina no Projeto de Pesquisa: Tutela e Exercício dos Direitos da Personalidade na Sociedade Contemporânea - Direitos da Pessoa com Deficiência. Atualmente é residente no Centro de Apoio Operacional da Saúde Pública do Ministério Público de Santa Catarina. Atua principalmente nos seguintes temas: direito internacional, direitos humanos e direitos das pessoas com deficiência.

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Published

2024-11-18

How to Cite

SCHUH IBRAHIM, Ana Clara. A RELEVÂNCIA DA CONVENÇÃO INTERNACIONAL SOBRE OS DIREITOS DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA NA EDUCAÇÃO INCLUSIVA NO BRASIL . Revista dos Estudantes de Direito da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 61–83, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/redunb/article/view/53935. Acesso em: 21 nov. 2024.