DESENVOLVER A ORALIDADE EM LE ATRAVÉS DO TEXTO

Authors

  • Islia Cristina Teixeira Vaz Universidade de Brasília
  • Maria da Glória Magalhães dos Reis Universidade de Brasília

Abstract

This work, made with the help of CNPq (ConselhoNacional de DesenvolvimentoCientífico e Tecnológico) intends to analyze the effectiveness of the usage of texts and theatrical games as helpers in the process of development of orality in a foreign language. Based on the study proposal of GEDLE (Grupo de Estudo de DidáticaemLínguaEstrangeira), we decided to use this textual genre because we could notice the difficulty linked to the fear of failure and insecurity that intermediate
students of French language had when they had to face the new reality they were in, having to use what they had learned in the elementary level. The methodology we chose was the Research-Action (BARBIER 2007; EL ANDALOUSSI 2004), being aided mainly by theoretical reflections of Bakhtin (2009) related to language as discourse and other authors, such as Faraco (2009) ), Marcuschi (2008), Schneuwly e Dolz (2010), Massaro (2008), Pupo (2008), Spolin (1987, 2008), Reis (2008), Rajagopalan (2003) e Mastrella-de-Andrade (2011). As material for analysis, a qualitative analysis of the records of the meetings of the group “En classe et en scène” was made. This group was funded in the University of Brasilia (UnB) in 2010 in order to observe the oral evolution in a foreign language of the participants as actors on the French language

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Glória Magalhães dos Reis, Universidade de Brasília

Profa Adjunta 3 da Universidade de Brasília.

References

BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo. Hucitec, 2009. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13ª ed.
BARBIER, René. A Pesquisa-Ação. Tradução de LucieDidio. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.
SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na Escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
EL ANDALOUSSI, K. Pesquisas-ações: ciências, desenvolvimento, democracia. São Carlos. Eduscar:2004.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e Diálogo. As ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo. Parábola:2009.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo. Parábola:2008.
MASTRELLA, Mariana Rosa (Org.). Afetividade e Emoções no Ensino/Aprendizagem de Línguas: Múltiplos Olhares. São Paulo. Pontes: 2011. Vol.18.
MASSARO, Paulo Roberto. Teatro e língua estrangeira: entre teoria(s) e prática(s). São Paulo. Paulistana: 2008.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Parceria e Alteridade. In:Teatro e língua estrangeira: entre teoria(s) e prática(s). São Paulo. Paulistana: 2008.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo. Parábola: 2003.
REIS, Maria da Glória Magalhães dos. O Texto teatral e o jogo dramático no ensino de Francês Língua Estrangeira. Tese (Doutoramento em Língua Estrangeira). Universidade de
São Paulo, 2008. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde02122008-171004/pt-br.php>.
REIS, Maria da Glória Magalhães dos . A expressão em cena: a afetividade, o corpo e a voz na apropriação da língua estrangeira. In: Andrade, Mariana R. Mastrella-de.. (Org.). Afetividade e emoções no ensino/aprendizagem de línguas: múltiplos olhares. Campinas: Pontes Editores, 2011, v. , p. 215-248.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na Sala de Aula. Tradução de Ingrid DormienKoudela. São Paulo: Editora Perspectiva, 2008).
SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. Tradução: Ingrid DormienKoudela e Eduardo José de Almeida Ramos. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010.
MASTRELLA, Mariana Rosa (Org.). Afetividade e Emoções no Ensino/Aprendizagem de Línguas: Múltiplos Olhares. São Paulo. Pontes: 2011. Vol.18.

Published

2015-10-03

How to Cite

VAZ, Islia Cristina Teixeira; REIS, Maria da Glória Magalhães dos. DESENVOLVER A ORALIDADE EM LE ATRAVÉS DO TEXTO. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 18, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9616. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo