APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS IN-TANDEM: DESENVOLVIMENTO DE ESTRATÉGIAS E AUTONOMIA DE APRENDIZAGEM

Authors

  • Suely Maria Machado de Queiroz
  • Wiliam César Ramos Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Tandem learning, Learning autonomy, Language learning, Learning strategies.

Abstract

In tandem language learning two participants commit themselves to cooperating with each other in learning a second language. This paper shows how tandem language learning can develop the participants’ learning strategies. The results show that the participants improved their existing learning strategies and developed new ones. We conclude that tandem language learning not only fosters second language learning but also helps the learner become autonomous in his learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suely Maria Machado de Queiroz

Graduada em Letras pela Fundação Municipal de Educação e Cultura de Santa Fé do Sul (FUNEC). 

Wiliam César Ramos, Universidade Estadual de Maringá

Professor Adjunto da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Letras. Especialista em
Ensino de Língua Inglesa (Universidade Estadual de Londrina (UEL), mestre e doutor em Linguística e Língua Portuguesa (Universidade Estadual Paulista (UNESP-Araraquara).

References

BRAMMERTS, H. Autonomous language learning tandem. In LEWIS, T.; WALKER, L. (Org.). Autonomous language learning in-tandem. Sheffield, UK: Academy Electronic Publications, 2003. p. 27-36.
BRAMMERTS, H.; CALVERT, M.; KLEPPIN, K. Aims and approaches in individual learner counseling. In: LEWIS, T.; WALKER, L. (Org.). Autonomous language learning intandem.
Sheffield: Academy Electronic Publications, 2003. p. 105-114.
CABANACH, R. G. et. al. Autorregulación del aprendizaje y estratégias de estudio. In: PIENDA, J. A. G. et. al. (coord.) Estratégias de aprendizaje: concepto, evaluacíon e
intervención. Madrid: Ediciones Pirámide, 2002.
COTTERALL, S.; REINDERS, H. Estratégias de estudo: guia para professores. Tradução Rosana Sakugawa Ramos Cruz Gouveia. São Paulo: Special Book Services Livraria, 2005.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 3. ed. Curitiba: Positivo, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
LITTLE, D. Tandem language learning and learner autonomy. In: LEWIS, T.; WALKER, L. (Org.). Autonomous language learning In-Tandem. Sheffield: Academy Electronic
Publications, 2003. p. 37-44.
LONGMAN dictionary of contemporary English. 3a ed. London: Longman, 2000.
MICCOLI, L. Autonomia na aprendizagem de língua estrangeira. In: PAIVA, V. L. M. O. (Org.). Práticas de ensino e aprendizagem de inglês com foco na autonomia. 2. ed.
Campinas: Pontes, 2007, p. 31-49.
PAIVA, V. L. M. O. Refletindo sobre estilos, inteligências múltiplas e estratégias de aprendizagem. In: PAIVA, V. L. M. O. (org). Práticas de ensino e aprendizagem de inglês
com foco na autonomia. 2. ed. Campinas: Pontes, 2007, p.11-30.
PERRAUDEAU, M. Estratégias de aprendizagem: como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Tradução Sandra Loguercio. Porto Alegre: Artmed, 2009.
PIAGET, J. Psicologia da inteligência. Tradução Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.
RAMOS, W. C.; BARBOSA, M. S. P. R. A. Aprendizagem de línguas in-tandem: quando o aprendiz exerce o papel de mediador. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 183-
195, maio-ago. 2009. Disponível em: <http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/38/EL_V38N2_15.pdf>. Acesso em: 10/05/2010.
SOUZA, R. A. Aprendizagem de Línguas em Tandem: Estudo da telecolaboração através da comunicação mediada pelo computador. 2003. 269 f. Tese (Doutorado em Linguística
Aplicada). Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 2003. Disponível em:<http://www.letras.ufmg.br/ricsouza/>. Acesso em: 10/05/2010.

Published

2015-10-03

How to Cite

QUEIROZ, Suely Maria Machado de; RAMOS, Wiliam César. APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS IN-TANDEM: DESENVOLVIMENTO DE ESTRATÉGIAS E AUTONOMIA DE APRENDIZAGEM. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 21, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9608. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.