O PAPEL E A TELA: DIFERENTES PLATAFORMAS E A MOTIVAÇÃO PARA A LEITURA

Authors

  • Ana Claudia de Almeida Pfaffenseller Universidade de Santa Cruz do Sul

Keywords:

Reading;Readingin digital media;Book;E-book;Motivation.

Abstract

This paper presents a brief reflection about the evolution of the book object over time, since the most primitive support to the present day, with the printed book and the e-books (digital books) consolidation read through the new devices for reading texts: tablets and e-readers. The intention of the study is to analyze how the reader sees reading before the confrontation between reading a literary text in a traditional book, printed book, and in a digital book. For this, we sought to apply a qualitative research with five volunteers: three beginners, totally inexperienced in reading literary works in digital book, an inexperient, with little experience, and an experient one. The purpose of this work was to observe if the readers believe that the platform influences the preference for a certain type of reading over another, and if a platform is more motivating than another one.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLEI, Sérgio Luiz Prado. O livro, a literatura e o computador. São Paulo: EDUC, 2002. 169 p.
CARR, Nicholas G. A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011. 311 p.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: UNESP, 1999. 159 p.
ECO, Umberto; CARRIÈRE, Jean-Claude. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010. 269 p.
FURTADO, José Afonso. O papel e o pixel do impresso ao digital: continuidades e transformações. Florianópolis: Escritório do Livro, 205 p.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 3. ed. São Paulo: Instituto PróLivro. 2012.
MATA, Lourdes; MONTEIRO, Vera; PEIXOTO, Francisco. Motivação para a leitura ao longo da escolaridade. Aná. Psicológica, Lisboa, v. 27, n. 4, out. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312009000400010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 01 mai. 2014.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação: como extensões do homem. 10. ed. São Paulo: Cultrix, 1995. 407 p.
MICHAELIS. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br>. Acesso em: 01 mai. 2014.
OLIVEIRA. Sara. Hipertexto e aspectos afetivos. In: TOMITCH, Lêda Maria Braga (Org.). Aspectos cognitivos e instrucionais da leitura. Bauru: EDUSC, 2008. 286 p.
SMITH, Frank. Leitura significativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1999. 168 p.
ZILBERMAN, Regina. Fim do livro, fim dos leitores?. São Paulo: SENAC-RJ, 2001. 131 p.
WIGFIELD, Allan. (1997). Reading motivation: A domain-specific approach to motivation. Educational Psychologist, 1997, v. 32, n. 2, 57-58.
_______________; GUTHRIE, John T. (1997).Reading motivation: An Overview. Educational Psychologist, 1997, v. 32, n. 2, 59-68.

Published

2015-10-03

How to Cite

PFAFFENSELLER, Ana Claudia de Almeida. O PAPEL E A TELA: DIFERENTES PLATAFORMAS E A MOTIVAÇÃO PARA A LEITURA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 22, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9492. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.