PLANTANDO BOAS SEMENTES, COLHENDO BONS FRUTOS: a avaliação formativa enquanto meta do processo de ensino-aprendizagem de uma LE no contexto de uma escola bilíngue

Authors

  • Bruna Lourenção Zocaratto
  • Elisa Neves
  • Helena Santiago
  • Maria Eugênia Sebba F. de Andrade

Keywords:

Formative evaluation, theory, practice.

Abstract

This paper aims to investigate the formative assessment into practice at a bilingual school setting. A theoretical framework was elaborated on the basic principles of this kind of assessment, later used for the data analysis collected from interviews and narratives which were conducted with the participants involved in the process. The results showed that this kind of evaluation is possible to be accomplished when the school educational policy is consistent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. La evaluación en la enseñanza de la Lengua. In: Didáctica (Lengua y Literatura), 10, 1998, p. 189-213.
BELAM, P. V. A interação entre as culturas de avaliar de uma professora de língua estrangeira (inglês) e de seus alunos do curso de Letras no contexto de uma universidade particular. 2004, 169f. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos) ”“ Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. 1998.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Orgs.) O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens. 2ª. ed. Porto Alegre, Artmed Bookman, 2006.
HADJI, C. Avaliar para melhor formar. Revista Educação, jan. 2001, pp. 7-9.
ROLIM, A. C. O. A cultura de avaliar de professoras de LE (inglês) no contexto da escola pública. Dissertação de mestrado, Campinas: IEL, Unicamp, 1998.
ROLIM, A. C. O. A cultura de avaliar de professoras de língua estrangeira (inglês) no contexto da escola pública. In: ROTTAVAL, L.; LIMA, M. S. (Orgs.). Linguística Aplicada: relacionando teoria e prática no ensino de línguas. Ijuí: Unijuí, 2004, pp.139-163.
ROMÃO, J. E. Avaliação Dialógica ”“ desafios e perspectivas. 7ed. São Paulo: Cortez, 2008.
RUIZ, C. Evaluación de la formación, In: Formación de formadores, Curso de postgrado. Grupo CIFO. UAB, 2002.
SCARAMUCCI, M. R. V. Propostas curriculares e exames vestibulares potencializando o efeito retroativo benéfico da avaliação de ensino de LE (inglês). Contexturas 5, APLIESP, 2000/2001, pp. 97-109.
SCARAMUCCI, M. R. V. Avaliação: Mecanismo propulsor de mudanças no ensino/aprendizagem de língua estrangeira. In: Contexturas ”“ ensino crítico de língua inglesa, n. 4, 1998/1999, p. 115 ”“ 124.
SCARAMUCCI, M. R. V. Dúvidas e questionamentos sobre a avaliação em um contexto de ensino de línguas. In: Anais Outras Palavras. V Semana de Letras, Maringá, 1993.
SCRIVEN, M., The Methodology of Evaluation, Perspectives on Curriculum Evaluation, AERA Monograph Series on Curriculum Evaluation, 1, Chicago: Rand McNally, 1967; Evaluation Thesaurus, Newbury Park: Sage, 1991.
SOUZA, Sandra M. Z. L. Avaliação escolar e democratização: o direito de errar. AQUINO, Júlio Groppa (org.). In: Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997, p. 125-37.
XAVIER, R. P. Avaliação Diagnóstica e Aprendizagem. In: Contexturas 4, APLIESP, 1998/1999, pp. 99-114.

Published

2015-10-04

How to Cite

ZOCARATTO, Bruna Lourenção; NEVES, Elisa; SANTIAGO, Helena; ANDRADE, Maria Eugênia Sebba F. de. PLANTANDO BOAS SEMENTES, COLHENDO BONS FRUTOS: a avaliação formativa enquanto meta do processo de ensino-aprendizagem de uma LE no contexto de uma escola bilíngue. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 10, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9358. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)