AUTONOMIA NO ENSINO-APRENDIZAGEM EM LÍNGUA INGLESA: uma proposta multi/intercultural

Authors

  • Leila Alves Medeiros Ribeiro
  • Washington Ribeiro

Keywords:

autonomy, learning of the English language, project.

Abstract

Based on the assumption of autonomy in learning, this project searches for a new political and psychological version of autonomy. In that approach the student understands that learning the English language goes beyond just learning grammar rules. It is possible to strengthen one’s ability to make choices and take responsibility for them, watching and learning from different cultures and seeing the nuances of the historical context for each particular nation. Thus, understanding the need to respect their backgrounds and encouraging their coexistence in harmony, with no loss of their values or risk of them becoming mutually exclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCELOS, A.M.F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino, v.9, n.2, p. 145-175, jul/dez. 2006.
BENSON, P.; VOLLER, P. Autonomy & independence in language learning. London and New York: Longman, 1997.
BENSON, P. Teaching and researching autonomy in Language Learning. London: Longman, 2001.
DAM, L. Learner autonomy in practice. In: GATHERCOLE, I. (ed.). Autonomy in language learning. London: CILT, 1990.
FINCH, A. Autonomy: Where Are We? Where Are We Going? Featured presentation at the JALT CUE
Conference on Autonomy, May 13/14th 2001. Disponível em: <http://www.finchpark.com/arts/autonomy/index.htm> , acesso em 30.6.2007.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (coleção leitura)
GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na pratica. Porto Alegre: Artes Médicas. 1995
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas. 4ª edição. 2006.
KRAMSCH, C. Context and Culture in Language Teaching. NY:Oxford University Press. 1996
KRAMSCH, C. Language and Culture. NY:Oxford University Press. 1998
LARSEN-FREEMAN, D. Expanding the roles od learners and teachears in learner-centered instrution. In W. A. Renandya & G. M. Jacobs (Eds.). Learners and language learning. Singapore: Seameo Regional Language Centre. p. 207-226.1998.
LITTLE, D. Autonomy: definitions, issues and problems. Dublin: Authentik, 1999.
LITTLEWOOD, W. "Autonomy": an anatomy and a framework. System. Vol. 24, N. 4, p.427-435, 1996.
MACARO, E. Target language, collaborative learning and autonomy. Clevendon: Multilingual Matters, 1997.
OLIVEIRA, E.; MOTA, I.O. Ensino de língua inglesa na educação básica: entre a ‘qualidade’ dos cursos de idiomas de iniciativa privada e o silenciamento das escolas públicas estaduais paulistas. Trabalhos de Lingüística Aplicada, n.42, p. 125-134, 2005.
PAIVA, V.M.O. Autonomia e complexidade: uma análise de narrativas de aprendizagem. In: FREIRE, M.M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M.H.; BARCELOS, A.M.F. (Org.) Lingüística Aplicada e contemporaneidade. Campinas: Pontes/ALAB, 2005. p.135-153. Disponível em: <www.veramenezes.com/autocomplex>. Acessado em 30.6.2007.
RIBEIRO, L.A.M. “Eu odeio inglês!” Os bloqueios no processo de aprendizagem. Monografia (Letras Português/Inglês). Faculdade Jesus Maria José (FAJESU), Brasília, 2004.

Published

2015-10-04

How to Cite

RIBEIRO, Leila Alves Medeiros; RIBEIRO, Washington. AUTONOMIA NO ENSINO-APRENDIZAGEM EM LÍNGUA INGLESA: uma proposta multi/intercultural. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 10, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9353. Acesso em: 31 jul. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.