Convergence of Education and Technology:
Exploring Benefits and Challenges from the Student's Perspective in the Use of Interactive Tools for Teaching
Keywords:
Tecnologia e Educação, Colaboração Online, Redes Sociais na EducaçãoAbstract
This article explores the intersection between technology and education, focusing on online collaboration in the discipline of Education, Technologies, and Communication (ETEC) from the students' perspective. The theoretical framework highlights the evolution of attitudes toward technology and addresses the integration of technology in education, emphasizing Warschauer's (1998) views – deterministic, instrumentalist, and critical – with a focus on Feenberg's Critical Theory of Technology. In the context of Digital Technologies of Information, Communication, and Expression (TICE), Collaborative Interactionism is highlighted, emphasizing didactic activism and adaptation to interactive possibilities. The analysis of the introduction and evolution of social networks reveals their crucial role in transforming educational practices. Results present students' perceptions of online collaboration, highlighting the perceived effectiveness of interactive technologies. Benefits such as flexibility and diversified perspectives are discussed, along with challenges, including textual interpretation and time management. Final considerations emphasize the need for a strategic and critical approach to integrating technology into education, recognizing the importance of setting boundaries to preserve students' well-being
Downloads
References
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BRYMAN, A. Social Research Methods. Oxford University Press, 2016.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37416210. Acesso em: 04/12/2023.
FEENBERG, A. 2012. As variedades de teoria - Tecnologia e o fim da história. Disponível em: https://www.sfu.ca/~andrewf/books/Portug_Chapter_1_Transforming_Technology.pdf. Acesso em: 24/11/2023.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KITAO, K.S.; KITAO, K. 2012. The history of English teaching methodology. Disponível em: https://www.scribd.com/document/26181857/The-History-of-English-Language-Teaching-Methodology-Short-Article. Acesso em: 04/12/2023.
LACERDA SANTOS, G.; ANDRADE, J. B. F (Orgs.). Virtualizando a escola: migrações docentes rumo à sala de aula virtual. Brasília: Liber Livro, 2010.
LACERDA SANTOS, G. Educação, Tecnologias e Inovação Pedagógica: em busca do Interativismo Colaborativo. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 226–240, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11741 Acesso em: 04/12/2023.
MARLIÈRE LÉTTI, M.; LACERDA SANTOS, G. Pode nos chamar de Trim Tab: a construção de uma educação voltada para a emancipação humana por meio da organização da escola em rede distribuída. 2016. Disponível em: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/21600. Acesso em: 04/12/2023.
MARTINS, C. B. M.; MOREIRA, H. O campo CALL (Computer Assisted Language Learning): definições, escopo e abrangência. Calidoscópio, Londrina, v. 10, p. 247-255, 2012.
MERRIAM, S. B. Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass, 1998.
PATTON, M. Q. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Sage Publications, 2002.
SELWYN, N. Is Technology Good for Education? Toronto, ON: John Wiley & Sons, 2016.
SWAN, K. Teaching and Learning in Virtual Environments: Theories, Strategies, and Perspectives. Oxford: Oxford University Press, 2010.
SWAN, K. Virtual Interaction: Design Factors Affecting Student Satisfaction and Perceived Learning in Asynchronous Online Courses. ERIC Document Reproduction Service No. ED468176, 2001.
WARSCHAUER, M. 1998. Researching Technology in TESOL: Determinist, instrumental and critical approaches. TESOL Quarterly, 32(4):757-761. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2307/3588010. Acesso em: 04/12/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).