From roçado to school meals: agrobiodiversity and the National School Food Program at Boca do Acre/AM
DOI:
https://doi.org/10.33240/rba.v19i1.51706Keywords:
Amazon, Rural Extension, Rural Communities, Food SecurityAbstract
In the context of rural extension and technical assistance in the search for collective solutions to problems such as income generation for rural communities, preservation of agrobiodiversity, food security and the good life, this Action Research was carried out in Boca do Acre, south of the state of Amazonas. It is presented in the format of a report of the experience lived by an extensionist during this process, which involved several activities and articulations among public management, educational institutions, and rural communities with the purpose of implementing the National School Meals Program (PNAE) in the municipality that would serve the inclusion of agrobiodiversity in school meals. The steps taken ensured the implementation of this policy in the municipality with social participation and inclusion of diverse local products. However, as it was an initial collective experience it still needs to be improved, but, fundamentally, preserved in the local rights.
Downloads
References
ALMEIDA, Isadora Helena Alves de. Territorialidades do nutricídio: Decolonizando o Direito à Alimentação Adequada. 2023. Monografia (Direito do Trabalho) - Bacharel em Direito - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2023. Disponível em: https://www.monografias.ufop.br/bitstream/35400000/5292/6/MONOGRAFIA_TerritorialidadesNutricidioDecolonizando.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
AMAZONAS, Governo do Estado do. Instituto de Desenvolvimento Agropecuário e Florestal Sustentável do Estado do Amazonas (IDAM). Boca do Acre - Censo 2010. Manaus - AM, 24 de julho de 2013. Disponível em: http://www.idam.am.gov.br/municipio/boca-do-acre/. Acesso em: 25 fev 2024.
______. Governo do Estado do. Secretária de Estado do Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável/Comissão Estadual do Zoneamento Ecológico-Econômico. Zoneamento Ecológico Econômico da Sub-Região do Purus; Relatório-Volume 01. Amazonas, 2011. Disponível em: http://www.idam.am.gov.br/wp-content/uploads/2021/09/ZEE-do-Purus-volume-1.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
BALDISERA, Raquel Serrano et al. Perfil socioeconômico dos produtores (PNAE e PAA) em Castanheira: MT, sudoeste da Amazônia Legal. Revista de Geografia Agrária, v. 13, n. 29, p. 131-161, abril de 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Santino-Seabra/publication/332716350_Perfil_socioeconomico_dos_produtores_PNAE_e_PAA_em_castanheira_-_MT_Sudoeste_da_Amazonia_Legal/links/60f02d8f0859317dbde38975/Perfil-socioeconomico-dos-produtores-PNAE-e-PAA-em-castanheira-MT-Sudoeste-da-Amazonia-Legal.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
BONDUKI, M.; PALOTTI, P. Entre Chicotes e Cenouras Orgânicas: Coerção e Cooperação na Implementação das Compras da Agricultura Familiar no Âmbito do Pnae. DADOS, v.64, n.4, e20190209, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/q6GDcD393f9BfKKtNH5dYYf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 fev 2024.
BRASIL. LEI Nº 11.947 DE 16 DE JUNHO DE 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do programa dinheiro direto na escola aos alunos da educação básica. Disponível em https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=11947&ano=2009&ato=359AzaE90dVpWTc00. Acesso em: 25 fev 2024.
______. Relatório de Atividades Subsidiárias: proposta de aprimoramento do modelo de tratamento e seleção das prestações de contas das Políticas Federais de Educação, com foco no Programa Nacional de Alimentação Escolar (Pnae). 2018. Ministério da Transparência e Controladoria-Geral da União. Brasília. Disponível em: https://auditoria.cgu.gov.br/ download/11478.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
______. Resolução CD/FNDE nº 06, de 08 de maio de 2020. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2020/resolucao-no-6-de-08-de-maio-de-2020. Acesso em: 25 fev 2024.
CASTRO, Terena Peres de; BOMBARDI, Larissa Mies. PNAE: Potencialidades e limites para contribuição no processo de territorialização camponesa. VI Simpósio Sobre Reforma Agrária e Questões Rurais. Anais [...] Araraquara, 2014. Disponível em: https://www.uniara.com.br/legado/nupedor/nupedor_2014/Arquivos/01/1A/11_Terena%20Castro.pdf.
Acesso em: 25 fev 2024.
ECLARK, Nathalia. Médio Purus: resistência à expansão das frentes econômicas. ed. 01, 9 de dezembro de 2015. Boletins: Povos Isolados na Amazônia.
CRISTOFOLLI, Pedro Ivan et al. Efeito Indução do PAA e PNAE Sobre a Adoção da Cooperação e da Agroecologia por Agricultores Familiares e Assentados. III CONPES – Congresso de Pesquisadores de Economia Solidária. Unifesp, 2021. Anais [...]. Disponível em:
CHRISTOFFOLI-pedro-PRESA-rosecleia-AZEREDO-raoni-CHRISTOFFOLI-gustavo.pdf (abpes.org). Acesso em: 25 fev 2024.
Christoffoli, Pedro & Christoffoli, Gustavo. (2021). EFEITO INDUÇÃO DO SOBRE A ADOÇÃO DA COOPERAÇÃO E DA AGROECOLOGIA POR AGRICULTORES FAMILIARES E ASSENTADOS.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983. 93 p.
FNDE. RESOLUÇÃO Nº 2, DE 10 DE MARÇO DE 2023. Disponível em: https://rebrae.com.br/wp-content/uploads/2023/05/RESOLUCAO-No-2-DE-10-DE-MARCO-DE-2023-RESOLUCAO-No-2-DE-10-DE-MARCO-DE-2023-DOU-Imprensa-Nacional.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Boca do Acre - Panorama. IBGE, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/boca-do-acre/panorama. Acesso em: 25 fev 2024.
KRENAK, Ailton. Caminhos para a cultura do Bem Viver. Copyright © 2020 Ailton Krenak. Rio de Janeiro, 19 de junho de 2020. Disponível em: https://cdn.biodiversidadla.org/content/download/172583/1270064/file/Caminhos%20para%20a%20cultura%20do%20Bem%20Viver.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
RIPP, Rita Inês Paetzhold Pauli; DUTRA, Eduardo Gilvan. Manifestações Concretas do Programa Nacional de Alimentação Escolar (Pnae) no Município de Santiago - Rs. Revista de Administração e Negócios da Amazônia, v. 9, n. 2, p. 83-103, 2017. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/rara/article/view/1908/1924. Acesso em: 25 fev 2024.
SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente: Perspectivas da Biodiversidade e da Biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003. Disponível em: https://zonamenosum.files.wordpress.com/2016/12/livro_vandana_shiva-monoculturas_da_mente.pdf. Acesso em: 25 fev 2024.
THIOLLENT, Michel. Metodologia de Pesquisa Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?lang=pt. Acesso em: 25 fev 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabelle Santos, Marcia dos Santos Ramos Berreta, Adriana Carla Dias Trevisan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The copyright of articles published in this journal remains with the authors, with first publication rights for the journal.
License
When published in this open access journal, licensed through CC BY 4.0, articles are distributed free of charge and can be shared and adapted for any purpose, including commercial. As attribution of use, the license requires that due credit be given, with a link to the license and indication of changes. This does not mean that the licensor endorses the use of the information in the article, or the person who used this information. It also implies the impossibility of applying legal or technological measures that restrict the use of the information by third parties.