University Extension as a Reflection and Construction of Contemporary Educational Practices in the Context of Food and Nutritional Security and Sovereignty

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v18i6.51593

Keywords:

Extension, Human Right to Adequate Food, Agroecology, Food Education

Abstract

Efforts made by social actors to guarantee Food and Nutritional Education (FNE) practices make a difference in food systems, safeguarding food sovereignty and Agroecology. This work reports the development of an online FNE course conducted on interactive digital platforms (e.g.: Teams, Mentimeter, and Padlet), with research and content production created by students enrolled in the extension program. The course had four synchronous fortnightly meetings opened to the community, and was evaluated objectively and subjectively. Around 93% of participants indicated the highest level of general satisfaction and 96% stated interest in the course themes, expressing values intrinsic to the multidimensionality of food in the proposed activities. The course was validated for the impact of its development by extension academics from UNESA

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Author Biographies

Débora Martins Martinez, Universidade Estácio de Sá

Doutora em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal de Pelotas

Carla Stringuetti de Mattos, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

Carolina Olga da Fonseca Ribeiro, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Agricultura Orgânica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Seropédica, RJ, Brasil.

Sabrina de Freitas Peixoto, Universidade Estácio de Sá

Graduanda e Extensionista em Nutrição pela Universidade Estácio de Sá.

Teresa Cristina Ciavaglia Vilardi Oliveira, Universidade Estácio de Sá

Docente da Universidade Estácio de Sá e Mestre em Ciência de Alimentos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

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Published

2023-12-20

Issue

Section

Agroecological Notes

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