INVESTIGATIVE ACTIVITIES ON THE MOVEMENTS OF THE EARTH AND THE MOON WITH HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

Keywords:

Science. Elementary School. Investigative activities. Earth Movements. Moon movements.

Abstract

Learning the discipline of Science in basic education, especially in the Elementary School II, in public schools, has shown deficiencies, such as demonstrated in the results of the International Student Assessment Program (PISA). This deficit in scientific literacy has been reflected in theories and studies. already carried out as well as in the pedagogica practice of the teachers of this discipline (COSTA; FERREIRA, 2021; FIALHO; MENDONÇA, 2020). Therefore, this study aims to promote investigative activities with elementary school students, with emphasis on Earth and Moon Movements. The choice for this content is due to its applicability in the sociocultural context of the students and the different possibilities of investigation in didactic-pedagogical practices, in addition to its scientific relevance. Methodologically, it is a study with a qualitative approach with application of a study case study (GIL, 2002), using documental and bibliographic research, as well as electronic forms applied to students of the 8th year of Elementary School of a public school in the surroundings of the Federal District after carrying out a sequence didactic. The theoretical foundation welcomes studies on the theme of the phases of the moon in pedagogical applications (MARTINS; LANGHI, 2012; PASCHINI NETO; TOMMASIELLO, 2017; HARBOR; PORTO, 2018; SILVA, 2021) and the perspective of the investigative method (MOREIRA, 1999) and the problematization method for the science teaching (SILVA; DELIZOICOV, 2018). As a result, this study, from of the data collected by the forms in two classes of the 8th grade, corroborates the 2018 PISA results (BRASIL, 2019), considering that there was a decrease in student performance as a result of the lag in consequent learning of the absence of face-to-face classes during the pandemic of Covid-19.

Downloads

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educacão? Disponível em <https://www.researchgate.net/publication/311361132_O_QUE_E_UM_ESTUDO_DE_CASO_QUALITATIVO_EM_EDUCACAO>. Acesso em: 12 mai. 2021.

ARAÚJO, M. de L. H. S.; TENÓRIO, R. M. Resultados brasileiros no Pisa e seus (des)usos. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, v. 28, n. 68, p. 344-380, maio/ago. 2017.

______________ In FIALHO, Wanessa Cristiane G. MENDONÇA, Samuel. O PISA como indicador de aprendizagem de Ciências. (2019). Disponível em <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14050 >. Acesso em: 12 nov. 2021.

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. Instituto de Física 145Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 130-149, Brasília, 2022. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

BAXTER, J. Childrens’ understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, v.11, special issue, p.502-513, 1989, In IACHEL, G.; LANGHI, R.; SCALVI, R. M. F. Concepções alternativas de alunos do ensino médio sobre o fenômeno de

formação das fases da lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia. n. 5 (2008). Disponível em <https://www.relea.ufscar.brindex.php/relea/article/view/111>. Acesso em: 04 jan. 2021.

BOLDARINE, R. F.; BARBOSA, R. L. L.; ANNIBAL, S. F. Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014).Estudos em Avaliação Educacional. Fundação Carlos Chagas, São Paulo, v. 28, n. 67, p. 160-189, jan./abr. 2017.

Disponível em: <https://www.relea.ufscar.brindex.php/relea/article/view/111>. Acesso em: 03 maio 2017.

______________ In FIALHO, Wanessa Cristiane G. MENDONÇA, Samuel. O PISA como indicador de aprendizagem de Ciências. (2019). Disponível em <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14050>. Acesso em: 03 nov. 2021.

BRASIL, MEC, INEP. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes – Pisa. (2020). Disponível em <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exameseducacionais/pisa>. Acesso em: 01 jan. 2021.

BRETONES, P. S. Disciplinas introdutórias e Astronomia nos cursos superiores do Brasil. 1998.187 f. Dissertação (mestrado em Educação) – Instituto de Geociências/Unicamp. Campinas, 1999. In MARRONE JÚNIOR, J.; TREVISAN, R. H. Um perfil da pesquisa em ensino de astronomia no Brasil a partir da análise de periódicos de ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 26 n.3 (2009). Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n3p547>,. Acesso em: 01 dez. 2020.

CANDAU, Vera Maria (org.). Rumo a uma Nova Didática. 15 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

CARVALHO, A. M. P.; Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. (org). 1a ed. 2013 reimp. São Paulo : CENGAGE Learning, 2019

DARROZ, L. M.; PÉREZ, C. A. S.; ROSA, C. W. R. H. Propiciando aprendizagem significativa para alunos do sexto ano do ensino fundamental: um estudo sobre as fases da lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 13. (2012). Disponível em

<http://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/35> Acesso em: 12 jan. 2021.

DELIZOIVOC, Demétrio. Problemas e Problematizações. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/87874/mod_resource/content/2/Problemas_ problematizacao.pdf>. Acesso em: 01 mai. 2021.

FIALHO, Wanessa Cristiane G. MENDONÇA, Samuel. O PISA como indicador de aprendizagem de Ciências. (2019). Disponível em <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14050>. Acesso em: 12 nov. 2021.

GIL, Antônio Carlos, Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IACHEL, G.; LANGHI, R.; SCALVI, R. M. F. Concepções alternativas de alunos do ensino médio sobre o fenômeno de formação das fases da lua. Revista Latino- Americana de Educação em Astronomia. n. 5 (2008). Disponível em <http://www.relea.ufscar.br/index.php/relea

/article/view/111>. Acesso em: 01 jan. 2021.

LIMA, Ariela Batista de Souto. Astronomia no Ensino de Ciências: a construção de uma sequência didático-pedagógica a partir da análise dos livros didáticos de Ciências. Dissertação de Mestrado Profissional – Universidade de Brasília, 2018. Disponível em <https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/34066/1/2018_ArielaBatistadeSoutoLima.pdf>. Acesso em: 09 nov. 2021.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O papel da didática na formação do educador. São Paulo: Cortez, 2001.

MAIA, M. I. M. C. C.; SILVA, F. A. R. Atividades investigativas de ciências no Ensino Fundamental II. Um estudo sobre aprendizagem científica. 1a ed. Curitiba/PR: Appris. 2018.

MARRONE JÚNIOR, J.; TREVISAN, R. H. Um perfil da pesquisa em ensino de astronomia no Brasil a partir da análise de periódicos de ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 26 n.3 (2009). Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n3p547>. Acesso em dezembro de 2020.

MARTINS, B. A.; LANGHI, R. Uma proposta de atividade para a aprendizagem significativa sobre as fases da lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 14. (2012). Disponível em: <http://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/13>. Acesso em: 01 jan. 2020.

MEC, INEP. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. (2019). Disponível em <http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematicae-ciencias-no- brasil/21206>. Acesso em: 12 dez. 2020.

MEC, BNCC. Base Nacional Comum Curricular - BNCC, (2021). Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/ciencias-no-ensino-fundamental-anosfinais-unidades-tematicas-objetos-de-conhecimento-e-habilidades>. Acesso em: 17 out. 2021. Instituto de Física 147Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 130-149, Brasília, 2022.

MELO, L. Tarefas sobre os movimentos da Terra. (2020). Disponível em <https://brainly.com.br/tarefa/29712243>. Acesso em: 01 jan. 2020.

MORENO, A. C.; OLIVEIRA, E. Brasil cai em ranking mundial de educação em matemática e ciências; e fica estagnado em leitura. (2019). Disponível em <https://g1.globo.com/educacao/noticia/2019/12/03/brasil-cai-em-ranking-mundial- de-educacao-em-matematicae-ciencias-e-fica-estagnado-em-leitura.ghtml>. Acesso em: 02 jan. 2021.

NEGRÃO, Oscar B. M. Movimentos da Terra e Clima. Disponível em <https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9164>. Acesso em: 10 out. 2021.

OCDE. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros / OCDE. São Paulo: Fundação Santillana, (2016). In FIALHO, Wanessa Cristiane G. MENDONÇA, Samuel. O PISA como indicador de aprendizagem de Ciências. (2019). Disponível em <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14050>. Acesso em: 03 nov. 2021.

OLIVEIRA, Donieli Cruz. A Importância da Didática no Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 03, Ed. 06, Vol. 04, pp. 140-157, Junho de 2018. Disponível em <http://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/didaticano-ensino>. Acesso em: 22 set. 2021.

OLIVEIRA, Thamires Maia Paula. Dificuldades de aprendizagem e a pandemia: agravamento ou evidenciamento da dificuldade já existente? (2021). Disponível em <https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/1314/571>. Acesso em: 12 out. 2021.

OSC POLITIZE. O que é o pisa e quem é responsável pelo seu desenvolvimento? (2020). DISPONÍVEL EM <http://www.politize.com.br/pisa-educacao/>. Acesso em: 03 jan. 2021.

PORTO, A.; PORTO, L.; Ensinar Ciências da Natureza por meio de projetos: Anos iniciais do Ensino Fundamental Regular. Belo Horizonte : Rona, 2012.

SANZOVO, D. T.; BALESTRA, J. M. A Astronomia presente no ensino de Ciências numa sala de aula. (2019). Disponível em <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/17/aastronomia-presente-no- ensino-de-ciencias-numa-sala-de-aula>. Acesso em: 22 dez. 2020.

SILVA, H. R. Simulação: movimento de rotação e os ritmos diários dos seres vivos. Ciência à mão. Disponível em: <http://www.cienciamao.usp.br/tudo/exibir.php?midia=lcn&cod=_simulacaomovimentoderota>. Acesso em: 25 set. 2021.

STAKE, R. E. Case Studies. In ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educacão? Disponível em . Acesso em: 23 mai. 2021.

TORRES, Wyllian. Quantas fases tem a Lua? Conheça todas elas. 2021. Disponível em <https://canaltech.com.br/espaco/quantas-fases-tem-a-lua-conheca- todas-elas-190105/>. Acesso em: 24 out. 2021.

TRUJILLO, Alfonso Ferrari. Metodologia da Ciência. In MARCONI LAKATOS, Técnicas de Pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

ZOMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas para as aulas de ciências: Um diálogo com a teoria da Aprendizagem Significativa. 1a ed. – Curitiba: Appris. 2016.

______________ Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. (2011). Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/epec/v13n3/1983- 2117-epec-13-03-00067.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2021.

Published

2022-04-17

How to Cite

Reis dos Santos, S., Martins Costa, M. R., Ferreira, M., Leopoldino da Silva Filho, O., & Oliveira Portugal, K. (2022). INVESTIGATIVE ACTIVITIES ON THE MOVEMENTS OF THE EARTH AND THE MOON WITH HIGH SCHOOL STUDENTS. Physicae Organum, 8(1), 130–149. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42443

Issue

Section

Ciência é 10!

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>