PHYSICS EDUCATION FOR THE FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL AT PEDAGOGICAL RESIDENCE USING THE PLATFORM ARDUINO

Authors

  • Carlos Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Fábio Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Luciano Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia

Keywords:

Arduino. Didactic Laboratory. Gravitation.

Abstract

This work reports the activities carried out within the scope of the pedagogical residency program, at the ifc – Concordia campus, in a class of the 1st year of the technical course for internet integrated with high school. A didactic workshop for teaching Planetary Motion and Gravitation was developed and applied, as a way of approaching the concepts of elliptical orbits, periods of translation, mean radius and gravitational force. The theoretical framework adopted was social interactionism, associated with constructivism in the design of activities and an approach was sought using digital technologies, with the use of slide presentations, animations and use of the didactic laboratory. The Arduino platform was used as a way to explore the simulation of planets orbits in elliptical shapes, allowing its use as an instrument of interaction with the object of study, and enabling an experimental approach to the knowledge of Kepler's Laws.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES FILHO, José Pinho. Atividades experimentais: do método à prática Construtivista. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/123909/mod_resource/content/0/tese_-_capitulo_1_historico_dos_projetos.pdf>. Acesso em: 21, nov 2018.

ARDUINO. Blink. 2019. Disponível em: <https://www.arduino.cc/en/tutorial/blink>.Acesso em: 1, ago 2019.

AUER, W. Applet: Seasons. 1999. Disponível em: <http://lectureonline.cl.msu.edu/~mmp/applist/seasons/cd190b.htm>. Acesso em: 1, ago 2019.

BUSATTO, Cassiano Zolet. SILVA, Júpiter Cirilio da Roza. PANSERA, Necleto Junior et al. O Ensino De Física Moderna E Contemporânea Na Educação Básica: Conteúdos Trabalhados Pelos Docentes. Revista CIATEC UPF, vol.10 (1), p.p.104-115, 2018. Disponível em:

<http://seer.upf.br/index.php/ciatec/article/viewFile/8388/114114176>.Acesso em: 01, ago 2019.

CANALLE, João Batista Garcia. O Problema do Ensino da Órbita da Terra. Física na Escola, v. 4, n. 2, 2003. Disponível em:<http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol4/Num2/v4n2a06.pdf>. Acesso em: 01, ago 2019.

CAVOK BRASIL. ESPAÇO: Soyuz não conseguiu atracar na Estação Espacial. 2019. Disponível em:<https://www.cavok.com.br/blog/espaco-soyuz-nao-conseguiu-atracar-na-estacao-espacial/>. Acesso em: 01, ago 2019.

COELLHO, Marco Antônio; DUTRA, Lenise Ribeiro. Behaviorismo, cognitivismo construtivismo: confronto entre teorias remotas com a teoria conectivista. Caderno de Educação, ano 20 - n. 49, v.1, 2018 - p. 51 a 76. Disponível em: . Acesso em: 1, jul 2019.

EDUCABRAS. Gravitação Universal. 2018. Disponível em: <https://www.educabras.com/vestibular/materia/fisica/mecanica_cinematica/aulas/gravitacao_universal>. Acesso em: 01 ago 2019.

ESO. European Southern Observatory. Concepção artística da estrela S2 passando perto do buraco negro supermassivo situado no centro da Via Láctea (anotada). ESO/M. Kornmesser. 2018. Disponível em:<https://www.eso.org/public/brazil/images/eso1825b/>.Acesso em 1, ago 2019.

ESO. European Southern Observatory. Diagrama da órbita da estrela S2 em torno do buraco negro situado no centro da Via Láctea. ESO/MPE/GRAVITY Collaboration. 2018b. Disponível em: <https://www.eso.org/public/brazil/images/eso1825c/>. Acesso em 1, ago 2019.

ESO. European Southern Observatory. Primeira imagem de um buraco negro. 2019. Disponível em:<https://www.eso.org/public/brazil/images/eso1907a/>. Acesso em 1, ago 2019.

ESO. European Southern Observatory. Taking the First Picture of a Black Hole. 2017. Disponível em:<https://www.eso.org/public/brazil/outreach/first-picture-of-a-black-hole/blog/>. Acesso em 1, ago 2019.

IMAGEM. Telescopio Schmidt Cassegrain CPC 8"Celestron. Disponível em:<https://www.telescopifermarket.com/prodotto/telescopio-schmidt-cassegrain-cpc-8-celestron/>. Acesso em: 01, ago 2019.

JACOBITA. 100 años con la teoría de la relatividad general. 2015. Disponível em: <https://www.jacobita.cl/ciencia/100-anos-con-la-teoria-de-la-relatividad-general>. Acesso em: 01, ago 2019.

MARTINAZZO, Claodomir Antonio; TRENTIN, Débora Suelen; FERRARI, Douglas; PIAIA, Matheus Matiasso. Arduino: Uma Tecnologia no Ensino de Física. PERSPECTIVA, Erechim. v. 38, n.143, p. 21-30, setembro/2014. Disponível em:. Acesso em: 04, nov 2019.

MATEMÁTICA BÁSICA. Área do Triângulo: Veja Como Calcular!. 2019. Disponível em: <https://matematicabasica.net/area-do-triangulo/>. Acesso em: 20, out 2019.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de Aprendizagem. 2a ed. São Paulo: EPU, 2011. 242.

MOZENA, Erika Regina. OSTERMANN, Fernanda. Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Ensino de Física. Editorial do Caderno Brasileiro de Ensino de Física (v.33, no 2, 2016). Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS. 2016. Disponível

em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p327/32314>. Acesso em 1, nov 2019.

OLIVEIRA, M. K.; FERREIRO, E.; CASTORINA, A.; LERNER, D. PIAGET- VYGOTSKY Novas contribuições para o debate. 6a ed. São Paulo: Ática, 2010. 175.

OMEGON. Skywatcher Teleskop N 150/750 Explorer BD EQ3-2. 2019. Disponível em: <https://www.omegon.eu/pt/skywatcher-teleskop-n-150-750-explorer-bd-eq3-2/p,15330>. Acesso em: 11, set 2019.

PIMENTA, Selma G. Estágio e Docência. 6a ed. São Paulo: Cortez, 2011. 296.

PINHEIRO, Fernando Krein. Arduino: Controlando leds pelo teclado. 2011. Disponível em:<https://ferpinheiro.wordpress.com/2011/05/18/arduino-controlando-leds-pelo-teclado/>. Acesso em 22, abr 2019.

SCIENCE AT YOUR DOORSTEP. The Ptolemaic Universe. 2017. Disponível em: <https://scienceatyourdoorstep.com/2017/09/16/the-ptolemaic-universe/>. Acesso em: 01, ago 2019.

SÓ FÍSICA. Leis de Kepler. Virtuous Tecnologia da Informação, 2008-2019. Disponível em: <https://www.sofisica.com.br/conteudos/Mecanica/GravitacaoUniversal/lk.php>. Acesso em: 01, ago 2019.

WIKIMEDIA COMMONS. Albert Einstein Head. 2014. Disponível em: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albert_Einstein_Head.jpg>. Acesso em: 01, ago 2019.

WIKIMEDIA COMMONS. Aristarchos von Samos. 2005a. Disponível em: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristarchos_von_Samos_(Denkmal).jpeg>. Acesso em:

, ago 2019.

WIKIMEDIA COMMONS. Kepler’s second law of planetary motion. 2007. Disponível em: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kepler-second-law.svg>. Acesso em: 01, ago 2019.

WIKIMEDIA COMMONS. Secciones cónicas. 2008. Disponível em:

wikimedia.org/wiki/File:Secciones_c%C3%B3nicas.svg> . Acesso em: 01, ago 2019.

WIKIMEDIA COMMONS. Soyuz TMA-7 approach. 2005b. Disponível em: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soyuz_TMA-7_approach.jpg>. Acesso em: 01, ago 2019.

WIKIPÉDIA, 2008. Newton’s law of universal gravitation. Disponível em: Disponível em:<https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NewtonsLawOfUniversalGravitation.svg>. Acesso em: 02 nov 2019.

WILLIAMS, Matt. A star is about to go 2.5% the speed of light past a black hole. Universe Today, 2016. Disponível em: <https://phys.org/news/2016-06-star-black-hole.html>. Acesso em 1, ago 2019.

Published

2021-10-12

How to Cite

Jhonatas de Souza Amorim, C. ., Lombardo Evangelista, F. ., & Lewandoski Alvarenga, L. . (2021). PHYSICS EDUCATION FOR THE FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL AT PEDAGOGICAL RESIDENCE USING THE PLATFORM ARDUINO. Physicae Organum, 7(2), 79–108. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/39079

Issue

Section

Artigos Convidados