Suggestions of easy experiments for the teaching of thermodynamics

Authors

  • Edivania Sousa Bispo Escola de Ciência Exatas e da Comutação da PUC Goiás, Goiânia, GO
  • Clóves Gonçalves Rodrigues Escola de Ciência Exatas e da Comutação da PUC Goiás, Goiânia, GO

Keywords:

Experimentos didáticos. Materiais recicláveis para ensino. Termodinâmica.

Abstract

In this paper we present the construction of some didactic experiments with the use of materials of easy access with low cost or recycled to facilitate the understanding of the teaching of physics in the discipline of thermodynamics, thus enhancing the teaching-learning process of elementary school students. Explanatory scripts were elaborated, emphasizing the physical principles involved in each experiment and the theory necessary for their understanding. All experiments were made with recyclable and easily available materials. The purpose of this type of experiment is to stimulate students’ curiosity and interest in the study of science by making physics classes more interesting and attractive to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, M.; FINN, E. J. Física. [S.l.]: Addison-Wesley, 1992. 92, 97

ARRIBAS, S. D. Experiências de Física ao Alcance de Todas as Escolas. Rio de Janeior: MEC/FAE,
1988. 90

BERLITZ, A. J.; ÁVILA, A. P. Experiências de Física para o 1ž Grau. 1. ed. São Leopoldo:
Unisinos, 1996. 90

BUENO, R. S. M.; KOVALICZN, R. A. O Ensino de Ciências e as Dificuldades das Atividades
Experimentais. Disponível em: <www.http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/
arquivos/23-4.pdf>. Acesso em: 19 out. 2019. 90

COSTA, L. F. S.; LIMA, K. A.; ANDRADE, M. G. S.; BARCELOS, M. W. S.;
VIEIRA, T. S. Principais dificuldades para o ensino de ciências na concepção de
professores de escolas estaduais na cidade de araguatins-to. 2012. Disponível em:
<http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/3155/2372>. Acesso
em: 19 out. 2019. 90

FOLHAIS, C. Física Divertida. 1. ed. Brasília: Universidade de Brasília, 2000. 90

HALLIDAY, D.; WALKER, J. Fundamentos de Física. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009. v. 2. 92,
97

MELO, M. G. A.; CAMPOS, J. S.; ALMEIDA, W. S. Dificuldades enfrentadas por professores
de ciências para ensinar física no ensino fundamental. R. B. E. C. T., v. 8, n. 4, p. 241, 2015. 90

NUSSENZVEIG, M. Os três mandamentos. 2018. Disponível em: <http://www.sbfisica.
org.br/v1/home/images/acontece-na-sbf/2018/agosto/acontecemoyses-2018-08-14.pdf>.
Acesso em: 29 mar. 2019. 90, 91

SANTOS, B. F.; RIBEIRO, M. Brasil está entre os piores em ranking mun-
dial de educação. 2016. Disponível em: <https://exame.abril.com.br/brasil/
brasil-esta-entre-os-8-piores-em-ciencias-em-ranking-de-educacao/>. Acesso em:
21 nov. 2019. 90

VALADARES, H. Física Mais que Divertida. Belo Horizonte: UFMG, 2000. 90

Published

2020-09-08 — Updated on 2020-09-13

Versions

How to Cite

Sousa Bispo, E., & Gonçalves Rodrigues, C. (2020). Suggestions of easy experiments for the teaching of thermodynamics. Physicae Organum, 6(2), 89–111. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/24394 (Original work published September 8, 2020)