A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio

Authors

  • Fernanda Figueiredo D'Agostini Universidade Anhembi Morumbi
  • Eunice Helena Sguizzardi Abascal Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03

Keywords:

Heritage railway, Public policy, Tourist railways, Regional planning

Abstract

Cultural heritage has revealed importance and visibility in product development and tourist itineraries proposed. Regions seek greater diversification of cultural offerings, highlighting the concern over the railroad heritage, which in Brazil, underwent a privatization process in the 1990s, due to the decline of the rail system efficiency, initiated in the 1940s. This article aims to analyze some of the Brazilian railways that suffered some kind of tourist implement, evaluate the urban-regional policies adopted and development possibilities offered by a plan at these levels, with emphasis on the maintenance and preservation of the railway heritage , linked to the development of tourist activities. However, it is emphasized that this importance and visibility are far short of the need to preserve the railway heritage, making the historical context and the reasons these processes crucial for the better understanding of the decay process and devaluation of railways in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Figueiredo D'Agostini, Universidade Anhembi Morumbi

Doutoranda e Mestre (2014) em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie com pesquisa na área de concentração: Urbanismo Moderno e Contemporâneo. Especialista em Criação Visual e Multimídia pela Universidade São Judas Tadeu (2003), arquiteta e urbanista formada pela Universidade São Judas Tadeu (2000). Pesquisadora PPGAU/ FAU Mackenzie no projeto: Projetos Urbanos na América Latina: Critérios Qualitativos e Indicadores. Professora do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Anhembi Morumbi nas áreas de projeto urbano e história da arquitetura e urbanismo. Atua no mercado de trabalho desde 2001 em escritório próprio, onde desenvolve trabalhos nas áreas residenciais, comerciais e institucionais.

Eunice Helena Sguizzardi Abascal, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui Graduação pela Faculdade de Arquitetura Mackenzie (1982), mestrado em Programa de Pós-graduação em Comunicação e Letras - Unversidade Presbiteriana Mackenzie (1996), Mestrado em Ciências Sociais pela Escola Pós-Graduada de Ciências Sociais da FESP-SP (1986) e doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é Professor Adjunto I - FAU MAckenzie e docente permanente do Programa de Pos-graduacao em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie.. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Latino-Americana, atuando principalmente nos seguintes temas: arquitetura paulista contemporânea, arquitetura, historiografia, ensino de arquitetura e espaços públicos.

References

ALLIS, Thiago. Turismo, patrimônio cultural e transporte ferroviário: um estudo sobreferrovias turísticas no Brasil e na Argentina. Dissertação. (Mestrado em Integraçãoda América Latina). Programa de Pós-graduação em Integração da América Latina ”“ USP, São Paulo, 2006.

AYMONINO, Carlo. El Estudio de los Fenómenos Urbanos. In: CANIGGIA; Gianfranco, AYMONINO, Carlo; SCOLARY, Massimo. Análisis Urbano. Sevilla: Alfonso del Poso ed.

CYRINO, Fábio. Café, ferro e argila: a história da implantação da The San Paulo (Brazilian) Railway Company Ltd através da análise de sua arquitetura. São Paulo: Landmark, 2004.

GEHL, Jan. La humanización del espaço urbano. 2ª Reimpressão. Editorial Reverté: Barcelona, 2013.

JENKINS, Carson L.; LICKORISH, Leonard J. Introdução ao Turismo. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

KÜHL, Beatriz Mugayar. Preservação do Patrimônio Arquitetônico da Industrialização ”“ Problemas teóricos de Restauro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

MAZZOCO, Maria Inês Dias; SANTOS, Cecília Rodrigues Dos. De Santos a Jundiaí: nos trilhos do café com a São Paulo Railway. São Paulo: Magma Editora Cultural, 2005.

MONTANER, Josep Maria; MUXI, Zaida. Arquitetura e Política: ensaios para mundos alternativos. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

RIGON, Matheus José, FUJITA, Camila, VILLELA, Ana Laura Viana. A ferrovia, as cidades e o território: Paisagem ferroviária e patrimônio cultural edificado no trecho Erechim-Piratuba da antiga estrada de ferro São Paulo”“Rio Grande. Vitruvius, set. 2014. Disponível em: . Acesso em: 8 set. 2014.

RODRIGUES, Marly. Preservar e Consumir: o patrimônio histórico e o turismo. In: FUNARI, Pedro Paulo. PINSKY, Jaime (orgs.).Turismo e Patrimônio Cultural. São Paulo: Contexto, 2012.

TONON, Luciana Maria Pinheiro. A Territorialização e o Marketing de um Produto Turístico Regional: O Passeio de Trem Curitiba/Litoral. Dissertação (Mestrado em Geografia) ”“ Setor de Ciências da Terra, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014. Disponível em:.Acesso em: 20 out. 2014.

WEARING, Stephen. NEIL, John. Ecoturismo: impactos, potencialidades e possibilidades. São Paulo: Ed. Manole, 2001.

ZANCHETI, Silvio Mendes. Conservação Integrada e Novas Estratégias de Gestão. In: 4º Encontro do SIRCHAL, Salvador, 2000. Disponível em: . Acesso em: 30 mai. 2014.

How to Cite

D’Agostini, F. F., & Abascal, E. H. S. (2018). A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio. Paranoá, 10(19). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.