EMARANHADO

reflections on cyberculture through a curricular exhibition in digital format

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v12i23.47797

Keywords:

curricular exhibition, cyberexhibition, cyberculture, Museology UFRGS, Emaranhado

Abstract

This paper tells the shared curator EMARANHADO exhibition, which took place in 2021 with ten curators, students of Museology (Museum Studies) at Federal University of Rio Grande do Sul. The paper presents briefly the initial physical exhibition project that had to be adapted to digital space regarding the COVID-19 pandemic. It presents the organization of works, with seven lines of approach to execute the exhibition: collection, the exhibition space, the communication, the interaction, the cultural and educational activities, the accessibility and the evaluation. This text reflects the potentials and difficulties of a museological exhibition, as a curricular exercise in digital format. It concludes that choosing Instagram as one of the exhibition spaces was rightful whereas the website was onerous, with not much return from audience engagement. It also ponders that if on one hand being present in many social medias reaches more people, it also  scatters attention and complicates the creation of content by part of the curator’s team.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela M. Leindecker, Federal University of Rio Grande do Sul

Estudante de Museologia da UFRGS.

Gabriela M. C. Mattia, Federal University of Rio Grande do Sul

Turismóloga pela PUCRS e estudante de Museologia pela UFRGS.

Luis Fernando Massoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Comunicação e Informação (UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia e estudante de Museologia (UFRGS).

Vanessa Aquino, Federal University of Rio Grande do Sul

Museóloga, doutora em Educação, professora do Curso de Museologia e do Programa de Pós-graduação em Museologia e Patrimônio (PPGMusPA) da UFRGS.

Elias Palminor Machado, Federal University of Rio Grande do Sul

Museólogo da FABICO/UFRGS, doutorando em Ciência da Informação na UFSC.

References

BLANCO, Ángela García. La exposición, um medio de comunicación. Madrid: Ediciones Akal, 2009.

CURY, Marília Xavier. O campo de atuação da Museologia. In: CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005, p. 19-48.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François. Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus: Pinacoteca do Estado de São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura, 2013.

GUARNIERI, Waldisa Rússio Camargo. Exposição: texto museológico e o contexto cultural (1986). In: BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Waldisa Rússio Camargo Guarnieri: textos e contextos de uma trajetória profissional. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2010, p. 137-143.

GUZMÁN, Rafael. Área de Curadoria e Científica. In: Conservação preventiva e procedimentos em exposições temporárias. Brodowski (S.P): ACAM Portinari; Secretaria de Estado da Cultura de São Paulo, 2012, p. 58-64. (Coleção Museu Aberto).

MORAES, Julia. Entretecendo conceitos, mirando o horizonte da participação: musealização, comunicação e públicos. In: Revista Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 9, p. 144-160, dez. 2020, p. 144-160. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/31995/28212.

PETTER, Catarina et al. Projeto de exposição curricular Emaranhado: reflexões sobre a cibercultura. Porto Alegre, 2021.

PETTER, Catarina et al., Catarina. Relatório da exposição curricular Emaranhado: reflexões sobre a cibercultura. Porto Alegre, 2022.

RUGGIERO, Amanda Saba. Traduzindo bits, exposições virtuais na pandemia. In: REVISTA ARA, v. 11, n. 11, p. 183-198, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistaara/article/view/192093. Acesso em: 10 mar. 2023.

TEIXEIRA, Vanessa Barrozo; FARIA, Ana Carolina Gelmini; MACHADO, Elias Palminor. A curadoria de exposições curriculares: uma construção coletiva. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE MUSEOLOGIA, 2., Recife, 2015. Anais [...], Recife, 2015, p. 89-110.

Published

2023-06-22

How to Cite

M. Leindecker, G., M. C. Mattia, G., Massoni, L. F., Aquino, V., & Palminor Machado, E. (2023). EMARANHADO: reflections on cyberculture through a curricular exhibition in digital format. Museologia & Interdisciplinaridade, 12(23), 207–233. https://doi.org/10.26512/museologia.v12i23.47797

Issue

Section

Dossiê Exposições Curriculares nos Cursos de Museologia do Brasil