O O ensino da Documentação no Bacharelado em Museologia da Universidade Federal de Goiás
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v11iEspecial.43685Keywords:
Museum Stuides, Museum documentation, Teaching, Goiás Federal University, Museum Studies Pedagogical ProjectAbstract
This article proposes to reflect on the teaching of documentation in the Museum Studies Course at the Federal University of Goiás (UFG), based at the Faculty of Social Sciences (FCS), which also houses the courses of Social Sciences, Public Policy and International Relations. This report intends to trace a brief trajectory of the teaching of documentation in the context of the Museum Studies Course: creation, preservation in the Pedagogical Policy of the Course (PPC) and the disciplines dedicated to documentation in this context. Some observations resulting from the more than ten years of existence of the Course, are presented as challenges and opportunities to think about the documentation teaching to future museologists at UFG. At the end, a reformulation is proposed in the disciplines that deal with documentation in the Bachelor of Museology at UFG.
Downloads
References
CALVINO, I. A memória do mundo. In: ______. Um general na biblioteca. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. p. 127-133. CARVALHO, L. M.; SCHEINER, T. Reflexões sobre museologia: documentação em museus ou museológica?. , . Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/189036. Acesso em: 11 mar. 2022.
CERÁVOLO, Suely Morais; TÁLAMO, Maria de Fátima Gonçalves Moreira. Tratamento e organização de informações documentárias em museus. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia. São Paulo, 10: 241-253, 2000.
COMECHE, Juan Antonio Martinez. El proceso informativo-documental. In: LOPEZ YEPEZ, José. Manual de información y documentación. Madri: Pirámide, p. 29-47, 1996.
FERREZ, HELENA DODD. Documentação museológica: teoria para uma boa prática. Estudos museológicos. Rio de Janeiro: IPHAN, , p. 64-74, 1994.
MONTEIRO, Juliana. Documentação em museus e objeto documento: sobre noções e práticas. São Paulo: J. Monteiro, 2014. 177 p.: il. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - Escola de Comunicações e Artes/Universidade de São Paulo. Orientadora: Marilda Lopes Ginez de Lara.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Museologia. Goiânia: 2014. Disponível em: https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CEPEC_2014_1310.pdf. Acesso 4 mar. 2022.
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Proposta de alteração da matriz curricular do curso de Museologia (turno integral) e de implantação do curso de Museologia no turno da noite. Rio de Janeiro: 2010. Disponível em: http://www.unirio.br/prograd/ppc-dos-cursos-de-graduacao/PROJETOMuseologia2014Cpia.pdf. Acesso 4 mar. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Museologia. Salvador: 2010. Disponível em: <http://www.museologia.ffch.ufba.br/sites/museologia.ffch.ufba.br/files/projeto_pedagogico_curso_de_museologia.pdf>. Acesso 4 mar. 2022.
SMIT, Johanna W. O que é documentação. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, . 83 p. 1987. (Coleção Primeiros Passos, n. 174).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.