Museums in cyberspace

social networks as a new dynamic for the digital public

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v10iEspecial.37506

Keywords:

Museums in cyberspace, Museum social networks, Virtual audience

Abstract

Contemporaneity, deeply marked by the penetration of ICTs, strives to understand how Cyberculture will be able to combine activities, interactions and manifestations within an individualized and globalized but also “deterritorialized” territory. ICTs have become essential in the lives of most individuals, becoming practically their “second nature”, with speedy popularity and portability, exponentially expanding global network communication. The present study focuses on the results obtained from research to describe the interactions and shares found in the Museum of Tomorrow Facebook page, in Rio de Janeiro, and its virtual audience, before and after the closing of the institution as a result of the Covid-19 pandemic. Some issues are addressed about the paths of museums in the 21st century and how they can balance between traditions and digital technologies, between materialities and virtualities. These issues remain unclear, without defined horizons, in the face of the digital turmoil that challenges parameters and perceptions of global society.

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Author Biographies

Lorhana Serpa Ribeiro Ferreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO - UNIRIO

Graduanda em Museologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Tem experiência na área de Museologia, atuando como bolsista no projeto Design de Exposições: suas Relações de Influência na Percepção do Acervo pelo Público e na Comunicação do Discurso Expositivo. Participa como voluntária do Projeto de Iniciação Científica de mesmo nome. Também colabora com a monitoria da disciplina de Museologia e Comunicação IV, responsável pela montagem de exposições curriculares da Escola de Museologia da UNIRIO. Trabalhou na organização dos eventos presenciais, bem como virtuais, nacionais e internacionais realizados pelo Programa de Pós- graduação em Museologia e Patrimônio (PPG-PMUS/ UNIRIO-MAST) em 2019 e 2020.

Paulo César Ribeiro da Silva Jr., UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO - UNIRIO

Graduando na Escola de Museologia pela Universidade Federal do Estado Rio de Janeiro (UNIRIO), tendo realizado curso técnico de Guia de Turismo pela Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC). Foi monitor da disciplina de Museologia e Comunicação IV, responsável pela montagem de exposições curriculares da Escola de Museologia da UNIRIO (período de trabalho). Atualmente é bolsista de Iniciação Científica (IC/UNIRIO) orientado pela Profa. Dra. Helena Cunha de Uzeda no Projeto de Pesquisa Design de Exposições: suas relações de influência na percepção do público (com o apoio da FAPERJ), trabalho com o Projeto de Pesquisa Museus na Pandemia: as ações em meio digital dos museus com seu público pelo site oficial e Facebook. Atuando também em cooperação com o Programa de pós graduação em Museologia e patrimônio (PPG-PMUS), em parceria com o Museu de Astronomia e Ciências Afins (MAST), na organização de eventos do programa.

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Published

2021-12-18

How to Cite

Cunha de Uzeda, H., Serpa Ribeiro Ferreira, L. ., & Ribeiro da Silva Jr., P. C. . (2021). Museums in cyberspace: social networks as a new dynamic for the digital public. Museologia & Interdisciplinaridade, 10(Especial), 195–208. https://doi.org/10.26512/museologia.v10iEspecial.37506

Issue

Section

Dossiê Museologia e Cultura Digital