Experiência prática de ação educativa aplicada na Feira do Patrimônio

uma proposta criativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v10i20.37405

Keywords:

Education action, Criative proposal, Museology, Heritage

Abstract

This article, in addition to the bibliographic review presents as the main theme, an educational action as an important tool for the construction of knowledge, mainly highlighting its use in spaces dedicated to the promotion of memory and culture. Making a study of the museum's trajectory, the research follows the path that has been changing over time until the present day, where these spaces become more participatory in interactions, in dialogues and have clearly pedagogical objectives. There is also a practical experience of educational action applied at the Feira do Patrimônio. The action highlights cultural environments, such as art galleries and the use of electronic media as main fields of investigation, revealing the media as potential vehicles of communication and information, capable of optimizing socialization, dissemination and promotion of cultural products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Artemisia Lima Caldas, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Engenharia Têxtil - Escola de Engenharia da Universidade do Minho (UMinho). Mestra em Avaliação de Políticas Públicas - Universidade Federal, do Ceará (UFC). Especialista em Design Têxtil em Moda - Faculdade Católica do Ceará (FCC). Bacharela em Estilismo e Moda - UFC. Bacharela em Administração de Empresas, Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Com início à docência no Curso de Design de Moda-UFC e na FCC. Professora adjunta da Universidade Federal do Piauí (UFPI), no Curso de Bacharelado em Moda, Design e Estilismo e no programa de pós do Mestrado em Artes, Patrimônio e Museologia da Universidade Federal do Delta de Parnaíba (UFDpar). Experiências em projetos sociais correlacionados com o design de moda. Atuando nos seguintes temas: Ergonomia do vestuário, desenvolvimento de produtos de moda inclusiva, artesanato e tecnologia do vestuário relacionado a modelagem e montagem do produto

References

AIDAR, Gabriela; CHIOVATTO, M. Ações educativas em Museu. In: Palavras-chave em educação não formal. Educational actions in a museum. Holandra, SP: Editora Setembro; Campinas, SP: Unicamp/CMU, 2007.

AIDAR, Gabriela. Museu e inclusão social. In: Ciências e Letras: Revista da Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras. Museum and social inclusion. Porto Alegre, n.31, p. 3-383, jan. / jun. 2002. Disponível em: https://www.docsity.com/pt/gabriela-aidar-museu-e-inclusao-social/4892422/ Acesso em: 21 abr. 2020.

BARBOSA, Neilia Marcelina; OLIVEIRA, Anna Luiza Barcellos de; TICLE, Maria Letícia Silva. Ação Educativa em Museus. Secretaria de Estado de Cultura/ Superintendência de Museus e Artes Visuais de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2010.

CAIÇARA JUNIOR, Cícero. Informática, Internet e aplicativos. Computers, Internet and applications. Curitiba: Ibpex, 2007.

CARLAN, Claudio Umpierre. Os museus e o patrimônio histórico: uma relação complexa. História. 2008, vol.27, n.2, pp.75-88. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742008000200005 Acesso em 20 jan.2020

COELHO, E. C. A relação entre museu e escola. Relatório Final (Estágio supervisionado – Centro Universitário Saleziano de São Paulo, Lorena, 2009.

COSTA, H.H.F.G da; WAZENKESKI, V.F. A importância das ações educativas em museus. Revista de História e Geografia Àgora. Santa Cruz do Sul, v.17, n. 02, p. 64-73, jul. /Dez. 2015.

FIGUEIRÓ, Natália R. A ação educativa e suas relações com o ensino de arte: relato de uma experiência. Dissertação (Licenciatura em Artes Visuais) – Instituto de Artes – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,2011.

GRUZMAN, Carla; SIQUEIRA Vera H. F. O papel educacional do museu de ciências: desafios e transformações conceituais. In: Revista Eletrônica de Enseñanza e de las Ciencias. The educational role of the science museum: challenges and conceptual transformations. Vol.6, N°2, p.402 a 423, 2007.

HORTA, M.de L. P.; GRUMBERG, E.; MONTEIRO, A.Q. Guia básico da educação patrimonial. Museu Imperial–DEPRON-IPHAN-MINC-s/d. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/temp/guia_educacao_patrimonial.pdf.pdf. Acesso em: 19 abr. 2020.

JULIÃO, Letícia. Apontamentos sobre a história do museu. In: Caderno de Diretrizes Museológicas. Notes on the history of the museum. Brasília: MinC/Iphan/Departamento de Museus e Centros Culturais; Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Cultura/Superintendência de Museus, 2006, p. 19-31.

KUPTCKER, Luciana S. A análise da parceria museu-escola como experiência social e espaço de afirmação do sujeito. In: Educação e Museu – A Construção Social do Caráter Educativo dos Museus de Ciências. The analysis of the museum-school partnership as a social experience and space for affirming the subject. Rio de Janeiro, 2003.

MARTINS, Luciana et al. Que público é esse? Formação de públicos de museus e centros culturais. What audience is this? Formation of audiences in museums and cultural centers

São Paulo: Percebe, 2013.

SOUZA, Helena V. L. Colecionismo na modernidade. In: ANPUH- Simpósio Nacional de História. Collecting in modernity. Fortaleza, 2009.

Published

2021-11-04

How to Cite

Lima Caldas, A. ., Gonçalves Mineiro Filho, A. ., & Medeiros, I. (2021). Experiência prática de ação educativa aplicada na Feira do Patrimônio: uma proposta criativa. Museologia & Interdisciplinaridade, 10(20), 284–294. https://doi.org/10.26512/museologia.v10i20.37405