The Museum Professionals' Perceptions on Accessibility

confronting conceptions and practices

Authors

  • Silvilene de Barros Ribeiro Morais UNIRIO
  • Maria Amélia Gomes de Souza Reis

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v10i20.36899

Keywords:

Museus, Inclusão, Acessibilidade, Educação, Pessoas com Deficiência

Abstract

This paper presents part of the conclusions of the thesis, seeking to reflect on inclusion and accessibility, based on professionals' perceptions. We used data from an online questionnaire, analyzed by the SPSS software, and semi-structured, face-to-face interviews, examined through Fairclough's “Discourse Analysis”. We seek to present questions and propositions that can stimulate new forms of action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação nas escolas. Trad. Mônica Pereira dos Santos e João Batista Esteves. 3. ed. Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE); LaPEADE,2012.

Disponívelem:http://www.lapeade.com.br/publicacoes/documentos/index2012final%20FOTOS%20BRASIL.pdf> Acessado em: Out. de 2018.

GAUDENZI, Paula. ORTEGA, Francisco. Problematizando o conceito de deficiência a partir das noções de autonomia e normalidade. Ciência e Saúde Coletiva. Deficiência, Família e Sociedade. Rio de Janeiro. v.21, n.10. 2016.

GONCALVES, José Luís. O educador social, desafiado pela diversidade cultural das sociedades contemporâneas. Cadernos de Estudo. Porto: ESE de Paula Frassinetti. N.º 3 (2006).

Disponível em: http://repositorio.esepf.pt/handle/20.500.11796/885. Acessado em: Out. de 2018.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança social. Izabel Magalhães (trad.).

Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

CRENSHAW, Kimberle. Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review. California: Vol.43. n.6.

LUCIAN, Rafael. Repensando o Uso da Escala Likert: tradição ou escolha técnica? Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia -PMKT . São Paulo: v. 18, 2016.

MIRANDA, Silvana Maria de; PIRES, Maria Marlene; SILVA, Carlos Alberto Justo da. Escala para Avaliar Atitudes de Estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica: Brasilia (DF), n.33, Suplemento 1, 2009.

OLIVEIRA, Vanilda Maria de. Um olhar interseccional sobre feminismos, negritudes, lesbianidades em Goiás. 2006. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

SANTOS. Mônica P. Inclusão. Mônica Pereira dos Santos et al. (Orgs). Inclusão em Educação: diferentes interfaces. Curitiba: Editora CRV. 2009.

Published

2021-11-04

How to Cite

Morais, S. de B. R., & Gomes de Souza Reis, M. A. (2021). The Museum Professionals’ Perceptions on Accessibility: confronting conceptions and practices. Museologia & Interdisciplinaridade, 10(20), 51–64. https://doi.org/10.26512/museologia.v10i20.36899

Issue

Section

Dossiê Inclusão em Museus e Diversidade: conceitos, políticas e práticas