The dichotomy document or work of art
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.34971Keywords:
Document. Record. Work of art. Performance. Contemporary art.Abstract
The document itself is defined here as an object which an information is registered, as a communication, but not all of them are created with this function; there are those we attribute this documentary idea a posteriori. Thus, we can say that it would be the utilization itself that actually defines the object as a document. It’s common, in the art of performance, to show their records, made by photography or video, and the interpretation given to this material at the time of its musealization, or even during its exhibition, can affect its real functioning as a key piece in the artistic process. There is, then, a dichotomy that distinguishes between the document and the art. However, a record should not have its documentary value separated from itself, as it is able to instruct and to inform, in addition to serve as evidence. It can also become autonomous at the same time and thus, encompass the dual status: document and work of art.
Downloads
References
ARANTES, Priscila. Re/escrituras da arte contemporânea: história, arquivo e mídia. Porto Alegre: Sulina, 2015.
AUSLANDER, Philip. A performatividade na documentação de performance. Poiésis, Niterói, v. 20, n. 33, p. 337-352, jan.-jun. 2019. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/29014>. Acesso em: 30 jul 2020.
BÉNICHOU, Anne. Esses documentos que também são obras... Revista-Valise, Porto Alegre, v. 3, n. 6, ano 3, p. 171-191, dez. 2013. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/RevistaValise/article/viewFile/44418/28601>. Acesso em: 29 ago 2020
BÉNICHOU, Anne. Expor a arte da performance: um laboratório historiográfico? A hipermídia, a heterotopia, o repertório e a paralaxe. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 5, n. 10, p. 74 - 87, jul.-dez. 2016. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/17727>. Acesso em: 16 ago 2020
BRIET, Suzanne. Qu’est-ce que la documentation? Paris: Éditions Documentaires Industrielles et Techniques, 1951. Disponível em: <http://martinetl.free.fr/suzannebriet/questcequeladocumentation/briet.pdf>. Acesso em: 24 jul 2013.
BUCKLAND, Michael K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, v. 42, n. 05, p. 351-360, 1991. Disponível em: < http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)2330-1643/issues>. Acesso em: 22 ago 2006.
BUCKLAND, Michael K. What is a document? Journal of American Society for Information Science, v. 48, n.9, 1997. p. 804-809. Disponível em: <http://people.ischool.berkeley.edu/~buckland/whatdoc.html>. Acesso em: 22 ago 2006.
COSTA, Luiz Cláudio da (Org.). Registro e arquivo na arte: disponibilidade, modos e transferências fantasmática de escrituras. Anais do 17° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Panorama da Pesquisa em Artes Visuais. Florianópolis, de 19 a 23 de agosto de 2008. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2008/artigos/037.pdf>. Acesso em: 30 de jul 2020
COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
CRUZ, Roberto Moreira S. Cortes e recortes eletrônicos. In: MACHADO, Arlindo (Org). Made in Brasil: três décadas de vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras/ Itaú Cultural, 2007.
DESVALLÉS, André; MAIRESSE, François. Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: ICOM/ Armand Colin, 2013.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1994.
FREIRE, Cristina. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006a.
FREIRE, Cristina. Paulo Bruscky: arte, arquivo e utopia. São Paulo: S/Ed., 2006b.
FREIRE, Cristina. Poéticas do processo: arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras, 1999.
LARA, Marilda Lopes Ginez de; ORTEGA, Cristina Dotta. Para uma abordagem contemporânea do documento na Ciência da Informação. Actas do X Congreso de ISKO-España. Ferrol 20 de junio-1 de julio de 2011; 2013: 371-387. Disponível em: <http://hdl.handle.net/2183/11621>. Acessado em: 27 de fev 2015
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: ______. História e Memória. Campinas: Editora Unicamp, 2003. p. 525-541
LÓPEZ YEPES, José. Reflexiones sobre el concepto de documento ante la revolución de la información: ¿un nuevo profesional del documento? Scire, Zaragosa, v. 3, n. 1, ene/jun. 1997, p. 11-29.
LOUREIRO, M. L. N. M. Preservação in situ X ex situ: reflexões sobre um falso dilema. In: Seminário de Investigação em Museologia dos Países de Língua Portuguesa e Espanhola, 3., Madri, 2011. Anais eletrônicos. Madri, Espanha, 2011. Disponível em: <https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11607/57448_16.pdf?sequence=1>. Acesso em: 18 jul 2014.
MACHADO, Arlindo (org). Made in Brasil: três décadas de vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras/ Itaú Cultural, 2007.
MACHADO, Arlindo (org). Arte e Mídia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Memória e cultura material: documentos pessoais no espaço público. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, 1998, p. 89-103.
MENSCH, Peter Van. Towards a methodology of museology. Zagreb, 1992. Tese (Doutorado em Museologia), University of Zagreb. Disponível em: <http://emuzeum.cz/admin/files/Peter-van-Mensch-disertace.pdf>. Acesso em: 06 ago. 2020.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac, 2009.
SENRA, Stella. Artur Barrio: fricções entre arte e registro. In: COSTA, Luiz Cláudio da (Org.). Dispositivos de registros na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2009.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letra, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Museologia & Interdisciplinaridade
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.