Performance art, rebel files and critical fossils

Authors

  • Daniela Labra UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.34555

Keywords:

Performance Arte. Conceitualismo. Feminismo. Colecionismo. Historicização

Abstract

This critical essay deals with general aspects of performance in the visual arts environment, its process of objectification/fossilization and commodification. It takes as an example the selection of historical feminist art from the Verbund Collection in Austria and, in dialogue with the ideas of the dramaturg André Lepecki and the philosopher Jean-Luc Nancy, concludes that what is left of the performance art is mainly the verb, that is, its concept and the narrative that sustain its brief  "life-in presence".

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo. In: O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Santa Catarina: Argos ed. 2009.

CENTRO DE CULTURA CONTEMPORÂNEA DE BARCELONA. Exposição Feminisms! Disponível em: <https://www.cccb.org/en/exhibitions/file/feminisms/231713>. Acesso em 30 jul 2020.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1998.

HARRIS, Gareth. Performance Art in the Market Place. In: Financial Times, 8/10/2010. Disponível em: <https://www.ft.com/content/ef939b02-d19f-11df-b3e1-00144feabdc0>. Acesso em 10 ago. 2020.

KUL-WANT, Christopher (ed.). Philosophers on Art from Kant to the Postmodernists. New York Chichester: Columbia, 2010.

LABRA, Daniela. O artista-personagem. Dissertação de mestrado. I.A. Unicamp, 2005.

LEPECKI, André. 9 variações sobre coisas e performance. Trad. Sandra Meyer. In: Urdimento, nº 19, novembro. 2012, p. 93-95.

MALZACHER, Florian. Palcos vazios, apartamentos apinhados. Curadoria Performativa das Artes Performáticas. Cartografias. Revista de Artes Cênicas, n. 5, 2018, p. 226-240.

NANCY, Jean-Luc. O vestígio da arte. In: HUCHET, Stéphane. Fragmentos de uma Teoria da Arte. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. SP: Edusp, 2012.

NOCHLIN, Linda. Why there have been no great women artists? Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness. Edited by Vivian Gornick and Barbara K. Moran. New York: Basic Books, 1971.

RIVERA, Tania. O retorno do sujeito: ensaio sobre a performance e o corpo na arte contemporânea. In: Revista Polêmica Imagem. UERJ. 2006 (publicação digital indisponível).

SCHECHNER, Richard. Performance Theory. New York: Routledge, 1988.

SCHOR, Gabriele (ed.). The feminist Avant-Garde of the 1970s. Works from the Sammlung Verbund. Bruxelas: Bozar Books, 2014, p. 12.

SCHOR, Gabriele. Entrevista à Daniela Labra. Mensagem eletrônica. Agosto de 2020.

VÁRIOS. Yves Klein. Disponível em <http://mediation.centrepompidou.fr/education/ressources/ENS-yves_klein/ENS-Yves_Klein.htm> Acesso em: 30 ago 2020

VERBUND COLLECTION. Press release. Disponível em: <https://www.verbund.com/en-at/about-verbund/responsibility/art-collection>. Acesso em 12 ago. 2020.

VERGINE, Lea. Body Art and Performance. The body as language. Milano: Skira, 1970 (2000).

Published

2020-11-03

How to Cite

Labra, D. (2020). Performance art, rebel files and critical fossils. Museologia & Interdisciplinaridade, 9(18), 121–132. https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.34555

Issue

Section

Dossiê Musealização da Performatividade em Coleções Públicas e Privadas