Museu e Universidade articulação entre cultura e currículo do Ensino Superior sob a percepção de estudantes, professores e gestores de museus

Authors

  • Luciana Pasqualucci

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.31313

Keywords:

Museum. University. University education. Culture. Interdisciplinarity

Abstract

The objective of this text is to understand, from the perception of the research subjects, the way in which (or not) the relationship between museum and university is articulated for the approximation between culture and the curriculum of Higher Education. Thirty seven students from different courses and universities in the city of São Paulo were interviewed, two professors from the Pontifical University of São Paulo - PUC-SP, a senior associate professor to the Museum of Contemporary Art at the University of São Paulo - MAC USP, and three managers from museums located in the city of Sao Paulo: Museum of Modern Art of São Paulo ”“ MAM-SP, MAC USP and Pinacotecaof the State. The testimonies reveal the relevance of the partnership between museum and university for the necessary articulation between curriculum of Higher Education and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Madrid: Taurus Ediciones, 1975.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, ano XVII, p. 388-411, dez. 1996.
ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. 3. reimp. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Parecer No 492, de 3 de abril de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União: seção 1E, Brasília, DF, n. 131, p. 50, 9 jul. 2001.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. MEC e Inep divulgam dados do Censo da Educação Superior 2016. INEP, 31 ago. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/mec-e-inep-divulgam-dados-do-censo-da-educacao-superior-2016/21206. Acesso em: 3 out. 2019.

Published

2020-11-03 — Updated on 2020-11-21

Versions

How to Cite

Pasqualucci, L. (2020). Museu e Universidade articulação entre cultura e currículo do Ensino Superior sob a percepção de estudantes, professores e gestores de museus . Museologia & Interdisciplinaridade, 9(18), 425–448. https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.31313 (Original work published November 3, 2020)