A Mediação Cultural e os Públicos
Museu de Aveiro / Santa Joana
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v10i19.29919Keywords:
Cultural Mediator, Volunteering, Educational Services, Inclusive visit, PublicsAbstract
The purpose of this paper is to present the mediator's role at the Museu de Aveiro, describing his role as an intermediary communicator among the various kinds of publics that seek the museum as a place of enjoyment and of acting through culture and art, revealing the patrimonial and artistic valorization of the museum. The objectives are to notice the contribution of this participation in the non-formal educational practices, as well as with the playful ones, constructing a critical thinking about the actions created in the ambit of volunteering. The methodologies for the integration and participation of these mediators in the programming of the museum services, are based on the promotion of accompanied study / investigation of the collections, so that they can stimulate new shares, ideas, visions and perspectives. In these practices, the awareness of the museum as open to civil society participation, trust and respect for human rights in a transversal and democratic way, are essential.
Key words: Cultural Mediator, Volunteering, Educational Services, Inclusive visit, Publics
Downloads
References
“Ano Europeu das Atividades de Voluntariado que Promovam uma Cidadania Ativa”. (2010). Lisboa:
Resolução do Conselho de Ministros, n.º 62/2010 de 25 de Agosto ”“ DR, 1ª série, n.º 165.
Barreto, J., Quaresma, M., Sarnadas, P. (1993). À Descoberta do Museu, Museu de Aveiro, pasta 57 ”“
Exposições Temporárias, Impressão Simão Guimarães, (Ed.) Museu de Aveiro.
Boyko, A. (2012). ICT´s in Museum Education: Technologies, Museum, Education ”“ integration goals and
tools, (Ed.) UNESCO, Russian Federation: Institute for Information Technologies in Education.
(http:/www.iite.unesco.org.)
Câmara, I. P. A. B. (2010). O museu como instituição social e os seus públicos, in Actas do I Seminário
de Investigação em Museologia dos Países de Língua Portuguesa e Espanhola. Volume 2, (ed.) A.
Semedo & E. N. Nascimento, Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 143-155.
Graham, B. (2005). The Engaging Museum. Developing Museums for Visitor Involvement. Abingdon:
Routledge ISBN 0-415-34557-X(pbk).
Gant, M. (2001). Arte, Museos y Nuevas Tecnologías, Gijón: Ediciones Trea.
ISBN 84-9704-028-7.
Gulbenkian Descobrir. (2014/15). “10x10 - Eu, Professor. O Teaser”, in Programa Gulbenkian Educação
Para a Cultura, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. ( www.descobrir.gulbenkian.pt)
Hernández, R. (2010). Cese de la actividad professional y preparación para la jubilación. Cuadernos de
Relaciones Laborales 28(1) 63-81. ISSN: 1131-8635.
Hooper-Greenhill, Eilean. (1991). ‘A new communications model for museums’. In Kavanagh, Gaynor,
Museum Languages: Objects and Texts, Leicester University Press, 49-61.
ICOM (2013). Code of Ethics for Museums, International Council of Museums, Paris: UNESCO. ISBN-978-92-9012-407-8.
Marques, M. (2016). As motivações param o voluntariado. Estudo exploratório numa amostra de
estudantes do ensino superior politécnico, Dissertação de mestrado. Coimbra: Escola Superior de
Educação.
Neves, J.; Santos, J. (2006). ‘Aspetos da evolução dos museus em Portugal no período 2000-2005’,
Boletim RPM 21 4-7.
Rainey, H. (2001). ‘Work motivation’, in Handbook of Organizational Behavior, ed. R. T. Golembiewski,
New York: Marcel Dekker, 19-42.
Osborne, Peter. 2018. “Illusions of Totality. Global Contemporaneity and Condition of the Museum”. In
MODOS, Campinas:Revista de História da Arte, V2, n.3, 91-100.
http://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/1862;
DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v2i3.1862
Serapioni, M.; Ferreira, S. G; Lima, T. (2013). Voluntariado em Portugal: Contextos, Atores e Práticas,
Lisboa: Fundação Eugénio de Almeida.
Silva, S. G. (2010). ‘Entrevista’, in Artecapital.net http://www.artecapital.net/entrevista-118-susana
gomes-da-silva (acesso em 2017-12-2017).
Santos, D. M. G. (1963). O Mosteiro de Jesus de Aveiro, Luanda: Companhia de Diamantes de Angola
Silva, S. G. (2001). ‘O valor educativo do museu’, in Educar Hoje ”“ Enciclopédia dos Pais, vol. 4,
Amadora: Lexicultural ”“ Atividades Editoriais.
Silva, S. G. (2004). ‘Aprender nos museus’, in Ativa Multimédia, vol. 16, Amadora: Lexicultural ”“
Actividades Editoriais.
Tota, A. (2000). A Sociologia da Arte, Lisboa: Ed. Estampa, Lisboa (ISBN: 978 972 331 6124)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.