Colégio Gentil Bittencourt
histórias em perspectivas de um potente museu de educação, em Belém do Pará, Amazônia, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v9i17.22118Keywords:
Colégio Gentil Bittencourt. Museology. Belém do Pará. Education. Heritage.Abstract
The article aims at illuminating the museological potential of the Colégio Gentil Bittencourt, from its reference memory for society and the city of Belém do Pará, as well as highlighting the material and immaterial objects that constitute the School as a place of knowledge construction, for Education and for Museology. Objects such as the historical repertoire of the institution, its architecture and its relationship with the Círio de Nossa Senhora de Nazaré, Cultural Heritage of Brazil and Humanity IPHAN / UNESCO will be treated.
Keywords: Colégio Gentil Bittencourt; Museology; Belém do Pará; Education; Heritage
Downloads
References
BEZERRA, Márcia. Educação [BEM] patrimonial e escola. In: NAJJAR, Jorge; CAMARGO, Sueli (Org.). Educação se faz (na) política. Niterói: Eduff, 2006
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. A museologia como uma pedagogia para o Patrimônio. In: Ciências & Letras ”“ Revista da Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras. Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, n. 31, p.87-97, 2002
CHAGAS, Mário; STORINO, Claudia M. P. Os Museus são bons para pensar. Revista Brasileira de Museus e Museologia. Rio de Janeiro, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus Culturais, nº. 3, 2007
DERENJI, Jussara da Silveira, A arquitetura nortista: a presença italiana no início do século XX. Manaus: SEC, 1998
FILHAS de Sant’Ana, Belém:[s.n.], 1963
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987
FIGUEIREDO, Bettania Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves (Org.). Museus: dos gabinetes de curiosidade à museologia moderna. 2ª ed. Belo horizonte: Fino Traço, 2013
GUARNIERI, Waldisia Rússio Camargo. Textos e Contextos de uma trajetória profissional. Maria Cristina Oliveira Bruno (Org.). São Paulo: Pinacoteca do Estado: Secretaria de Estado de Cultura: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2010
HORTA, M.L.P. de. Lições das coisas: O enigma e o desafio da educação patrimonial. Revista do Patrimônio e Artístico e Nacional. Rio de Janeiro, IPHAN, n.31, p.221-233, 2006
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUMBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, Museu Imperial, 1999
MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013
POMIAN, Krzystof. Coleção. In: Memória-História. Vol. 1.Trad.: Fernando Gil. Porto: Imprensa Nacional: Casa da Moeda. p. 51- 86.(Enciclopédia Einaudi), 1984
ROCQUE, Carlos. História do Círio e da festa de Nazaré. Belém SECULT/PA: Mitograph editorial Ltda, 1981
SISTEMA ARI DE SÁ. Programa das coleções 2018: Ensino Fundamental II Ensino Médio, SAS- Plataforma de Educação, 2017
TOCANTINS, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará: instantes e evocações da cidade. Belo Horizonte: Editora Itatiaia limitada, 1987(3ª edição revista e aumentada), 1987
VARINE, Hugues de. As raízes do futuro: O patrimônio a serviço do desenvolvimento local, tradução Márcia Lourdes PereiraHorta.1ª reimpressão. Porto Alegre: Medianiz, 2013
VEIGA, Ana Cecília Rocha. Gestão de projetos de museus e exposições. Belo Horizonte: C/Arte, 2013
VIANNA, Arthur. O Instituto Gentil Bittencourt: Esboço teórico. Belém: Tup. Encadernação do Instituto Lauro Sodré, 1906