Colégio Gentil Bittencourt

histórias em perspectivas de um potente museu de educação, em Belém do Pará, Amazônia, Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v9i17.22118

Keywords:

Colégio Gentil Bittencourt. Museology. Belém do Pará. Education. Heritage.

Abstract

The article aims at illuminating the museological potential of the Colégio Gentil Bittencourt, from its reference memory for society and the city of Belém do Pará, as well as highlighting the material and immaterial objects that constitute the School as a place of knowledge construction, for Education and for Museology. Objects such as the historical repertoire of the institution, its architecture and its relationship with the Círio de Nossa Senhora de Nazaré, Cultural Heritage of Brazil and Humanity IPHAN / UNESCO will be treated.

Keywords: Colégio Gentil Bittencourt; Museology; Belém do Pará; Education; Heritage

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Tadeu Costa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor do Curso de Bacharelado em Museologia da Faculdade de Artes Visuais, Instituto de Ciências da Arte, da Universidade Federal do Pará-FAV/ICA/UFPA; Doutorando do Programa de Doutoramento em Museologia da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias-ULHT, Lisboa-Portugal.

Suzete Montalvão Fraiha, Universidade Federal do Pará - UFPA

Bacharel em Museologia pela Universidade Federal do Pará-UFPA

References

BEZERRA, Márcia. Educação [BEM] patrimonial e escola. In: NAJJAR, Jorge; CAMARGO, Sueli (Org.). Educação se faz (na) política. Niterói: Eduff, 2006

BRUNO, Maria Cristina Oliveira. A museologia como uma pedagogia para o Patrimônio. In: Ciências & Letras ”“ Revista da Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras. Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, n. 31, p.87-97, 2002

CHAGAS, Mário; STORINO, Claudia M. P. Os Museus são bons para pensar. Revista Brasileira de Museus e Museologia. Rio de Janeiro, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus Culturais, nº. 3, 2007

DERENJI, Jussara da Silveira, A arquitetura nortista: a presença italiana no início do século XX. Manaus: SEC, 1998

FILHAS de Sant’Ana, Belém:[s.n.], 1963

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

FIGUEIREDO, Bettania Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves (Org.). Museus: dos gabinetes de curiosidade à museologia moderna. 2ª ed. Belo horizonte: Fino Traço, 2013

GUARNIERI, Waldisia Rússio Camargo. Textos e Contextos de uma trajetória profissional. Maria Cristina Oliveira Bruno (Org.). São Paulo: Pinacoteca do Estado: Secretaria de Estado de Cultura: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2010

HORTA, M.L.P. de. Lições das coisas: O enigma e o desafio da educação patrimonial. Revista do Patrimônio e Artístico e Nacional. Rio de Janeiro, IPHAN, n.31, p.221-233, 2006

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUMBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, Museu Imperial, 1999

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013

POMIAN, Krzystof. Coleção. In: Memória-História. Vol. 1.Trad.: Fernando Gil. Porto: Imprensa Nacional: Casa da Moeda. p. 51- 86.(Enciclopédia Einaudi), 1984

ROCQUE, Carlos. História do Círio e da festa de Nazaré. Belém SECULT/PA: Mitograph editorial Ltda, 1981

SISTEMA ARI DE SÁ. Programa das coleções 2018: Ensino Fundamental II Ensino Médio, SAS- Plataforma de Educação, 2017

TOCANTINS, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão Pará: instantes e evocações da cidade. Belo Horizonte: Editora Itatiaia limitada, 1987(3ª edição revista e aumentada), 1987

VARINE, Hugues de. As raízes do futuro: O patrimônio a serviço do desenvolvimento local, tradução Márcia Lourdes PereiraHorta.1ª reimpressão. Porto Alegre: Medianiz, 2013

VEIGA, Ana Cecília Rocha. Gestão de projetos de museus e exposições. Belo Horizonte: C/Arte, 2013

VIANNA, Arthur. O Instituto Gentil Bittencourt: Esboço teórico. Belém: Tup. Encadernação do Instituto Lauro Sodré, 1906

Published

2020-05-17

How to Cite

Costa, L. T., & Fraiha, S. M. (2020). Colégio Gentil Bittencourt: histórias em perspectivas de um potente museu de educação, em Belém do Pará, Amazônia, Brasil. Museologia & Interdisciplinaridade, 9(17), 242–259. https://doi.org/10.26512/museologia.v9i17.22118