Feet Project:
Movements, encounters and influences
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v7i14.18395Keywords:
Feet Project; Dance; Body language; Deficiency; Inclusion.Abstract
Feet Project was created by Rafael Augusto Tursi Matsutacke in 2011 as a Project for Extension and Continuous Action of the University of Brasilia. Composed of people with and without disabilities, we sought to discover and analyze how dance / theater, movements, encounters, moments with the group influence the life of the "dance" and reveal their potential. A qualitative research was carried out with different methods and techniques. The results show that the dancers develop a sense of belonging to the group and actively act to contribute to the excellence of the project. Tursi and the mothers think that Feet Project is the time to become a professional dance company.Downloads
Download data is not yet available.
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
______. Decreto nº 3298 de Dezembro de 1999. Política nacional para a integração da pessoa portadora de deficiência. Subchefia para Assuntos Jurídicos [da] Presidência da República. Brasília, DF, 20 dez. 1999.
______. Decreto nº 6949 de Agosto de 2009. Convenção Internacional sobre os direitos das pessoas com deficiência e seu protocolo facultativo. Subchefia para Assuntos Jurídicos [da] Presidência da República. Brasília, DF, 25 ago. 2009.
GASPAR, Mônica. Diversos dias: uma vivência teatral colaboracionista da poética da plenitude do ser. Brasília. Ed. do autor. 2015.
MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. São Paulo. Cortez. 2003.
MCLUHAN, Mashall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Tradução Décio Pignatari. São Paulo: Editora Cultrix, 1964, pp.17-37
MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança?: dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo. Summus Editorial. 2012.
SILVA, Clara Braga de Oliveira e. O Tema Arte Inclusão na Produção Científica da Pós-Graduação em Artes no Brasil. 2012. 32 f., il. Monografia (Licenciatura em Artes Plásticas) ”“ Universidade de Brasília, Brasíliia, 2012
TERRA, Alessandra Matos. Corpos que Dançam na Diversidade e na Criação. 2013. xi, 130 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação Física) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
TURSI, Rafael. Meu Corpo, Teu Corpo e Este Outro: Visitando os Processos Criativos do Projeto PÉS. 2014. 125 f., il. Dissertação (Mestrado em Arte) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
Projeto pés Teatro-Dança para Pessoas com Deficiência. Disponível em: <https://www.projetopes.com/curriculo>.
acesso em 25 de fevereiro de 2017.
______. Decreto nº 3298 de Dezembro de 1999. Política nacional para a integração da pessoa portadora de deficiência. Subchefia para Assuntos Jurídicos [da] Presidência da República. Brasília, DF, 20 dez. 1999.
______. Decreto nº 6949 de Agosto de 2009. Convenção Internacional sobre os direitos das pessoas com deficiência e seu protocolo facultativo. Subchefia para Assuntos Jurídicos [da] Presidência da República. Brasília, DF, 25 ago. 2009.
GASPAR, Mônica. Diversos dias: uma vivência teatral colaboracionista da poética da plenitude do ser. Brasília. Ed. do autor. 2015.
MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. São Paulo. Cortez. 2003.
MCLUHAN, Mashall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Tradução Décio Pignatari. São Paulo: Editora Cultrix, 1964, pp.17-37
MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança?: dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo. Summus Editorial. 2012.
SILVA, Clara Braga de Oliveira e. O Tema Arte Inclusão na Produção Científica da Pós-Graduação em Artes no Brasil. 2012. 32 f., il. Monografia (Licenciatura em Artes Plásticas) ”“ Universidade de Brasília, Brasíliia, 2012
TERRA, Alessandra Matos. Corpos que Dançam na Diversidade e na Criação. 2013. xi, 130 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação Física) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
TURSI, Rafael. Meu Corpo, Teu Corpo e Este Outro: Visitando os Processos Criativos do Projeto PÉS. 2014. 125 f., il. Dissertação (Mestrado em Arte) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
Projeto pés Teatro-Dança para Pessoas com Deficiência. Disponível em: <https://www.projetopes.com/curriculo>.
acesso em 25 de fevereiro de 2017.
Downloads
Published
2018-10-29
How to Cite
Anchises, M. C., & Munoz, I. K. (2018). Feet Project:: Movements, encounters and influences. Museologia & Interdisciplinaridade, 7(14), 196–206. https://doi.org/10.26512/museologia.v7i14.18395
Issue
Section
Artigos
License
Copyright (c) 2020 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.