Museu como templo e praça pública

perfil do Museu Oscar Niemeyer e seu público

Authors

  • Adriana Vaz Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17726

Keywords:

State, Cultural Policy, Museum, Public, Paranaense Art

Abstract

This article analyses Oscar Niemeyer Museum (MON) and its audience. Takes as theoretical orientation hybridization notions (Canclini), government and general public (Habermas). The research indicates three factors that justify MON popularity: the role of the executive branch, the media coverage and the legal model (OSCIP). It leads to the conclusion that MON is a post-modern and spectacular museum, whose use value is inscribed in the affinity of the audience with the city. Therefore, the state when promoting a public policy toward the general public made of MON a popular space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Vaz, Universidade Federal do Paraná

Departamento de Expressão Gráfica - DEGRAF - UFPR - ÁREA: ARTES, DESENHO, SOCIOLOGIA

References

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BRUNO, Cristina. Museologia e museus: princípios, problemas e métodos. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (ULHT), 1997. (Cadernos de Sociomuseologia).

BRUNO, Cristina. Museus e patrimônio universal. In: V Encontro do ICOM Brasil. Fórum dos Museus de Pernambuco. Recife, maio 2007. Disponível em: <http://www.icom.org.br/texto%20Cristina%20Bruno.pdf>. Acesso em: 30 out. 2007.

CABRAL, Magaly; CURY, Marília Xavier. Parcerias em educação e museus. Trabalho apresentado na Conferência Anual do Comitê Internacional para Educação e Ação Cultural do Conselho Internacional de Museus (CECA/ICOM). Banská Å tiavnica/Bratislava, Eslováquia, 2005. Disponível em: <http://www.icom.org.br/Parcerias%20em%20Educa%C3%A7% C3%A3o%20e%20Museus.pdf>. Acesso em: 30 out. 2007.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008. (Ensaios Latino-americanos, 1).

COELHO, Teixeira. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Iluminuras, 2004.

CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Entre cenografias: o museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Fapesp, 2004.

GRIGNON, Claude; PASSERON, Jean-Claude. Lo culto y lo popular: miserabelismo y populismo en sociología y en literatura. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visíon, 1991.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

IPPUC. Curitiba em dados. Curitiba, 2009.

LEITE, Maria Isabel. Museus de arte: espaços de educação e cultura. In: LEITE, Maria Isabel; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Museu, educação e cultura: encontros de crianças e professores com a arte. Campinas, SP: Papirus, 2005.

MARTÃN-BARBERO, Jesús. Dos meios à s mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MONTANER, Josep Maria. Museus para o século XXI. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2003.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PEIXOTO, Maria Inês H. Arte e grande público: a distância a ser extinta. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, 84).

SILVA, Cintia Ribeiro Veloso da. Políticas públicas de acesso à s artes visuais em Curitiba: ações educativas do Museu Oscar Niemeyer para escolas da educação básica. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

VAZ, Adriana. O Museu Oscar Niemeyer e seu público: articulações entre o culto, o massivo e o popular. 377f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

Published

2016-12-23

How to Cite

Vaz, A. (2016). Museu como templo e praça pública: perfil do Museu Oscar Niemeyer e seu público. Museologia & Interdisciplinaridade, 5(10), 88–104. https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17726

Issue

Section

Dossiê - Museus de Arte: exposição, informação e história (s)