Is there sense in Non-Formal Education in the perspective of Integral Formation?

Authors

  • Fernanda Santana Rabello de Castro Educadora nos Museus Castro Maya - Chácara do Céu/Instituto Brasileiro de Museus, doutoranda no PPGE da Universidade Federal Fluminense e bolsista CNPQ

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v4i8.17166

Keywords:

Informal Education, Integral Formation, Museum Education

Abstract

The aim of this paper is to present the Integral Formation as the origin for the construction of emancipatory and transformer educational processes. In addition to exposing nthe concepts of Non-Formal Education and Integral Formation based on selected authors and emphasizing on problematize the first. The conception of an Integral Formation is stand up for as a model that covers different types of education, in an integrated way and with common goals. The idea of Non-Formal Education thus becomes meaningless with that prospect. It presents the example of Museum Education as a part of the plot that weaves the Integral Formation, indicating conceptual controversies of this particular field.

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Author Biography

Fernanda Santana Rabello de Castro, Educadora nos Museus Castro Maya - Chácara do Céu/Instituto Brasileiro de Museus, doutoranda no PPGE da Universidade Federal Fluminense e bolsista CNPQ

Licenciada e Bacharel em História pela UFRJ (2005), Especialista em Ensino de História e Cultura da África e do Negro no Brasil pela UCAM (2007) e Mestre em Educação pela UFRJ (2013). Doutoranda na Faculdade de Educação da UFF (2014-2018). Foi professora de história no Ensino Básico nas redes públicas dop Município de Teresópolis e do Estado do Rio de Janeiro (2006-2010). É educadora no Museu da Chácara do Céu - IBRAM/RJ, desde 2010, e integra a coordenação do Curso de Especialização em Educação Museal, do ISERJ-FAETEC. Realiza pesquisas na área de políticas públicas. Membro do Comitê Gestor da Rede de Educadores em Museus e Centros Culturais do Rio de Janeiro. Coordena o GT de Redes e Parcerias do Programa Nacional de Educação Museal do Ibram.

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Published

2015-12-09

How to Cite

Castro, F. S. R. de. (2015). Is there sense in Non-Formal Education in the perspective of Integral Formation?. Museologia & Interdisciplinaridade, 4(8), 171–184. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i8.17166

Issue

Section

Artigos