O Plano Nacional de Educação Museal (PNEM) e sua articulação na Região dos Inconfidentes
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v4i8.16920Keywords:
Plano Nacional de Educação Museal, professores, Ouro Preto/MGAbstract
This work aims to announce the National Plan of Education for Museums and to present the articulated actions carried out in the Inconfidentes Region, in Minas Gerais state, Brazil, by promoting pedagogical praxis inside the Science and
Technology Museum of the School of Mines. The research-action is justified by participative takings and discussions about the propositions described in the Plan, which aimed to qualify public school teachers ”“ who will turn into multipliers ”“ in order to develop interdisciplinary actions inside museums. The goal resides on a new look upon Museum Education by changing those professional’s commitment with more engaged educational actions in museums.
Downloads
References
BARRETO, Margarita; TAMANINI, Elizabete; PEIXER, Maria Ivonete da Silva. Discutindo o ensino universitário de turismo. Campinas: Papirus, 2004.
BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte & Ciência, 2004.
DESCARTES, Renê. O Discurso sobre o método. São Paulo : Hemus, 1978.
GAETA, Cecília. Profissão: professor. IN: Análises regionais e globais do turismo brasileiro. TRIGO, Luiz Gonzaga Godoi (Editor). São Paulo: Roca, 2005.
GATTI, Bernadete. Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos nas pesquisas educacionais. Educação em Foco, 2003.
MOREIRA, A.F.B., ALVES, M.P.C., GARCIA, R.C. (orgs.). Currículo, cotidiano e tecnologias. Araraquara: Junqueira & Martins, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Trad. Moacir Gadotti e Lílian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
_____. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
_____. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. PNEM. Disponível em: http://pnem.museus.gov.br/