A Bienal de São Paulo, o debate artístico dos anos 1950 e a constituição do primeiro museu de arte moderna do Brasil

Authors

  • Ana Gonçalves Magalhães Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16776

Keywords:

Bienal de São Paulo, São Paulo Museum of Modern Art, Collectionism, Modern Art

Abstract

Taking the exhibition Another Collection of MAC USP: Acquisition Prizes of the Bienal de São Paulo, 1951-1963 (MAC USP, 2012-2013) as a framework, we have searched to analyse the set of works gathered for the collection of the former São Paulo Museum of Modern Art (MAM) by means of the acquisition prizes of the Bienal de São Paulo in the 1950s, today belonging to MAC USP. We thus proposed to revaluate some of the premises adopted by art historiography in Brazil in regard to the acquisition prize system of the São Paulo Biennial, and its role in the making of an international modern art collection among us. Such aspects led us to revise the dimension of the abstraction debate in the 1950s, the system of selection of works suggesting a strong engage - ment of local art criticism with the international context, the making of an international system of circulation of artists and works, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALAMBERT, Francisco & CANHÊTE, Polyanna. As Bienais de São Paulo: Da Era do Museu à Era dos Curadores (1951-2001). São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

ALTSHULER, Bruce. Salon to Biennial. Exhibitions that Made Art History, 1863-1959 (Vol. I). Londres: Phaidon Press, 2008.

AMARAL, Aracy, “Do MAM ao MAC: História de uma Coleção” In: Textos do Trópico de Capricórnio: Artigos e Ensaios (1980-2005), Vol. 2: Circuitos de Arte na América Latina e no Brasil. São Paulo: Editora 34, pp. 238-279.

ARGAN, Giulio Carlo. L'Arte Moderna: Dall'Illuminismo ai Movimenti Contemporanei. Florença: Sansoni Editori, 1970.

BELTING, Hans & BUDDENSIEG, Andrea (orgs.). The Global Art World. Audiences, Markets, and Museums. Ostfildern: Hatje Cantz, 2009, pp. 38-73.

FERNANDES, Ana Cândida F. de Avelar, “O informalismo no Brasil: Lourival Gomes Machado e a 5a. Bienal Internacional de São Paulo”, Atas do VII Encontro de História da Arte: Os Caminhos da História da Arte desde Giorgio Vasari: Consolidação e desenvolvimento da disciplina, Campinas, 2011. Disponível em: http://www.uni

camp.br/chaa/eha/atas/2011/Ana%20Candida%20F%20de%20Avelar.pdf.

FRANCO, Maria Eugênia, “Importância educativa da exposição”, Reportagem I da série “Panorama da 2a. Bienal”, Última Hora, 1o. de fevereiro de 1954.

GIUNTA, Andrea Giunta & COSTA, Laura Malosetti (orgs.). Arte de posguerra. Jorge Romero brest y la revista Ver y Estimar. Buenos Aires: Editora Paidós, 2005.

GREENBERG, Clement, “'American-Type' Painting” In: Art and Culture. Critical Essays. Boston: Beacon Press, 1989, pp. 208-229. (1a. edição, 1961).

GROOS, Ulrike & PREUSS, Sebastien (orgs.). German Art in São Paulo. Ostfildern: Institut für Auslandsbeziungen/Hatje Cantz, 2013.

GUILBAUT, Serge. How New York Stole The Idea Of Modern Art. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.

MACHADO, Lourival Gomes. “Apresentação” In: : I Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo, outubro a novembro de 1951. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1951 (vol. I).

MAGALHÃES, Ana Gonçalves, “O debate crítico na Exposição do Edifício Sul América, Rio de Janeiro, 1949” In: Roberto Conduru & Vera Beatriz Siqueira (orgs.). Anais do XXIX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Rio de Janeiro: Comitê Brasileiro de História da Arte / CBHA, 2009, pp. 120-128.

MARTINS, Sérgio. Constructing and Avant-Garde. Art in Brazil, 1949-1979. Cambridge, MA: MIT Press, 2013.

MENDES, Murilo, “Sugestões da Bienal”, Diário Carioca, 02/12/1951.

MERKLINGER, Martina. Die Biennale São Paulo. Kulturaustausch zwischen Brasilien und der jungen Bundesrepublik Deutschland (1949-1954). Bielefeld:Transcript Verlag, 2013.

MERKLINGER, Martina. “Konkretes im Bill-Jahr. Max Bill (1908-1994) und seine Begegnungen mit Brasilien”, Martius-Staden Jahrbuch, nº55, 2008.

O novo edifício Sul América Terrestres, Marítimos e Acidentes ”“ Sucursal do Rio de Janeiro, 1949.

READ, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Londres: Thames & Hudson, 1959.

Revista da USP: Cinquenta Anos de Bienal Internacional de São Paulo, no. 52, dez/jan/fev, 2001-2002.

SHARP, Jasper (org.). Österreich und die Biennale Venedig, 1895-2013. Nuremberg:Verlag für Moderne Kunst, 2013.

WEIBEL, Peter & BUDEENSIEG, Andrea (orgs.). Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective. Ostflidern: Hatje Cantz, 2007, pp. 16-41.

Published

2015-11-03

How to Cite

Magalhães, A. G. (2015). A Bienal de São Paulo, o debate artístico dos anos 1950 e a constituição do primeiro museu de arte moderna do Brasil. Museologia & Interdisciplinaridade, 4(7), 112–129. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16776

Issue

Section

Dossiê: Comunicação, Recepção e Público