Narrativa sobre arte popular: estudo de caso sobre tesauro e exposições permanentes elaboradas pelo Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular

Authors

  • Elizabete de Castro Mendonça Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v1i1.12347

Keywords:

Tesauro. Exhibition. Folk Art. Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular.

Abstract

This paper investigates the narratives related to folk art established by the Brazilian Folklore and Popular Culture National Center (CNFCP ””Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular). Its objects of study are the Thesaurus of Folklore and Brazilian Popular Culture, the 1980, 1984 and 1994 permanent exhibits, and the works of Boaventura da Silva Filho, which were part of the three exhibits.The thesaurus and the permanent exhibits are here considered documentation and dissemination actions linked to public policies developed by the federal government in order to value and protect popular culture references. In order to analyze the specific contexts of the institutional organization of the folklorists’ period, until 1980, and that of the anthropologists and museologists, from 1982 on, the study investigated the guidelines, privileged categories and their (re)conceptualizations as conceptual supports that determined those actions. The investigation also encompassed the use of terms related to folk art as an instrument of sociocultural representations that marked the evolution of folk and popular culture studies. Based on this problematization, guided by the analysis of CNFCP’s conceptual and institutional policy changes, the study tried to establish an inter-relational approach to the thesaurus and the permanent exhibits within an ‘art-culture system’.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Renato. Apresentação. In: BORBA FILHO, Hermilo e RODRIGUES, Abelardo (org.). Cerâmica popular do Nordeste. Coleção Folclore Brasileiro. Rio de Janeiro: MEC/Campanha de Defesa do Folclore Brasileiro, 1969.

BARROSO, Gustavo. Museu ergológico brasileiro: o desenvolvimento dos estudos folclóricos em nosso país. Um esquema ergológico e outras notas. Anais do Museu Histórico Nacional. V. 3. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1945.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1987.

CARTA do folclore brasileiro. In: Congresso Brasileiro de Folclore (1.:1951). Anais... Rio de Janeiro: Ministério das Relações Exteriores, 1952, v.1, p. 77-85.

CENTRO Nacional de Folclore e Cultura Popular. Tesauro de Folclore e Cultura popular. Rio de Janeiro: CNFCP/IPHAN/MinC; Brasília: Unesco, 2004. (Cd-rom)

CENTRO Nacional de Folclore e Cultura Popular. Tesauro de Folclore e Cultura popular. Rio de Janeiro: CNFCP/IPHAN/MinC e Caixa Econômica Federal; Brasília: Unesco, 2006. (Cd-rom)

CLIFFORD, James. Colecionando Arte e Cultura. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico, 23 (Cidade), Rio de Janeiro: IPHAN, 1994. pp. 69-89.

CLIFFORD, James. Museums as Contact Zone. In: Routes: Travel and Translation in the late twentieth century. Cambridge, Harvard University Press, 1997.

DUVIGNAUD, Jean. O artista, a arte e a identidade. Palestra editada com apoio do Fórum de Ciência e Cultura. Tradução de Rosza vel Zoladz. Rio de Janeiro: UFRJ/EBA, 1994.

FROTA, Lélia Coelho. Pequeno Dicionário da Arte do Povo Brasileiro - Século XX. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.

GEERTZ, Clifford. A arte como um sistema cultural. In: O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. In: FERREIRA, Glória; VENANCIO FILHO, Paulo (org). Arte & Ensaios n. 8. Rio de Janeiro: PPGAV/Eba/UFRJ, 2001. pp. 174-191.

MAGALHÃES, Gisela; ARESTIZÁBAL, Irma (Orgs.). 7 brasileiros e seu universo.

MENDONÇA, Elizabete. Tesauro e exposições permanentes de folclore e cultura popular: narrativas sobre arte popular elaboradas pelo Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular (1980-2004[2006]). Rio de Janeiro: UFRJ, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais/Escola de Belas Artes, 2008. (Tese de doutorado)

NUNES, J. Arriscado. Boundaries, Margins and Migrants: on paradigmshifts, heterogenity and culture wars. Coimbra: Centro de Estudos Sociais, ago. 1995.

PINHO, Fabio Assis. Aspectos éticos em representação do conhecimento: em busca do diálogo entre Antonio García Gutiérrez, Michèle Hudon e Clare Beghtol. São Paulo: Marília, 2006. Dissertação (mestrado) ”“ Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências.

PORTO ALEGRE, Maria Silvia. A arte e ofício de artesão: história e trajetória de um meio de sobrevivência. Águas de São Pedro, 1985. Trabalho apresentado no IX Encontro Anual da ANPOCS, 22-25 out.

SALLES, Vicente. Classificação decimal de Folclore. Revista Brasileira de Folclore, ano 7, n 19, pp. 265-293. Rio de Janeiro: Campanha de Defesa do folclore Brasileiro. Dezembro, 1967.

WALDECK, Guacira. Vitalino como categoria cultural: um estudo antropológico sobre as classificações da obra de Vitalino Pereira dos Santos, Mestre Vitalino. Rio de Janeiro: UFRJ/IFCS, 2002. (dissertação de mestrado)

ZOLADZ, Rosza vel. Resenha. Éloge de l´individu. Rio de Janeiro: EBA / UFRJ, 2004.

ZOLADZ, Rosza vel. O artista em meio à arte e o indivíduo: trilhas periféricas no imaginário brasileiro In: Revista Z Cultural. Rio de Janeiro: PACC/UFRJ, 2007. Disponível em: http://www.pacc.ufrj.br/z/ano3/02/rosza.htm acesso em: 17 jun. 2007.

Published

2012-04-28

How to Cite

Mendonça, E. de C. (2012). Narrativa sobre arte popular: estudo de caso sobre tesauro e exposições permanentes elaboradas pelo Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular. Museologia & Interdisciplinaridade, 1(1), 109–134. https://doi.org/10.26512/museologia.v1i1.12347

Issue

Section

Artigos