Between hegemonies, subaltern knowledge and epistemological possibilities

Authors

  • Djane Antonucci Correa Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v18i3.7466

Keywords:

Integrated critical studies. Pragmatics. Society. Academic subject. University

Abstract

The objective of this work is to discuss the social role of the academic subject in the light of the New Pragmatics (SILVA; FERREIRA; ALENCAR, 2014; RAJAGOPALAN, 2014a; among others), based on academic practices integrated in the axes research, teaching and extension proposed by the Laboratory of Text Studies (LETUEPG). To achieve such aim, I present a theoretical and bibliographical initial study along with narratives of one of the proposals developed in the Program. Results reveal critical reflections on the hegemonic theoretical and methodological procedures of teaching and research, and lead to the thought that integration of academic practices can be a powerful ally to strengthen the public university social role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Djane Antonucci Correa, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Professora dos Cursos de Licenciatura em Letras e do Mestrado em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Coordenadora do Programa de Extensão Laboratório de Estudos do Texto ”“ LET. Áreas de atuação: linguagem escrita e as relações desta com política linguística, pragmática e ensino de língua. 

References

ALENCAR, C. N.; FERREIRA, D. M. M. Rajagopalan interpretando Austin: descolonialidades na nova pragmática do hemisfério sul. DELTA, v.32, n.3, p.613-632, São Paulo, Dez., 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0102-44502016000300613&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 04 maio 2017.

AUSTIN, J. L. How to do things with words. 2.ed. Oxford: Oxford University Press, 1976.

BAUMAN, Z. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.

BLOMMAERT, J. Ideologias linguísticas e poder. Tradução de Ive Brunelli. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p.67-77.

BUTLER, J. Excitable speech: a politics of the performative. New York: Routledge, 1997.

CORREA, D. A. Aspects of writing and identity. Language Sciences, v.33, n.4, p.667-671, Oxford, 2011.

_______. Práticas linguísticas e ensino de língua: variáveis políticas. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas: Pontes, 2014. p.19-35.

_______. Sobre o protagonismo na linguagem escrita e novos modos de interação. Rev. Bras. de Ling. Apl., 2017a. No prelo.

_______. Formação Inicial de Professores de Língua: Conexões do LET com Abordagens Curriculares. In: CORREA, D. A. Saberes Integrados: Sociedade e Universidade. Ponta Grossa, PR: UEPG/PROEX, 2017b. p.138-148. No prelo.

CORREA, D. A.; FRAGA, L. (Orgs.). Sentidos à memória. Ponta Grossa, PR: UEPG-PROEX, 2013.

CORREA, D. A; GÜTHS, T. R; NOVATZKI, Y. F. (Orgs.). Viagens de Aprendizagem. Ponta Grossa, PR: UEPG/PROEX, 2017. No prelo.

COUTO, L. P.; RAUPP, E. S.; CORREA, D. A.; PAPI, S. O. G.; PARAÍSO, A. C.; TORQUATO, C. P. Uma proposta de projeto político-pedagógico para as licenciaturas em Letras da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Muitas Vozes, v.2, n.1, p. 93-111, 2013.

DERRIDA, J. Limited Inc. Paris: Galilée, 1990.

FERREIRA, D. M. M. As vestimentas do Rei: O sujeito acadêmico. 1.ed. v.1. São Paulo: Miró Editorial, 2014. 176p.

HARDY-VALLÉE, B. Que é um conceito? São Paulo: Parábola, 2013.

HARRIS, R. Rethinking writing. London: Continuum, 2000.

MEY, J. Sequencialidade, contexto e forma linguística. Tradução de Ive Brunelli. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p.129-144.

MIGNOLO, W. D. A. Histórias locais /projetos globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

RAJAGOPALAN, K. A pesquisa política e socialmente compromissada em pragmática. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014a. p.101-128.

_______. Prefácio. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014b. p.11-14.

PINTO, J. P. De diferenças e hierarquias no quadro Adelaide às análises situadas e críticas na Linguística Aplicada. DELTA, v.31, p.199-221, São Paulo, 2015.

_______. Hegemonias, contradições e desafios em discursos sobre língua no Brasil. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas: Pontes, 2014. p.59-72.

_______. Modernidade e diferença colonial nos discursos hegemônicos sobre língua no Brasil. Muitas Vozes, v.1, n.2, p.171-180, Ponta Grossa, PR, 2012.

RANCIÈRE, J. O desentendimento: Política e Filosofia. Tradução de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 1996.

SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014.

SILVA, D. N. Pragmática, sociedade (e a alma), uma entrevista com Jacob Mey. DELTA, v.30, n.1, p. 161-179, 2014.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TEZZA, C. O ato de escrever nos modifica, e é por essa razão que ele faz sentido. Folha de São Paulo, São Paulo, 02 jul. 2017. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/colunas/cristovaotezza/2017/07/1897639-o-ato-de-escrever-nos-modifica-e-e-por-essa-razao-que-ele-fazsentido.shtml>. Acesso em: 02 jul. 2017.

UEPG. Resolução CEP Nº.014, de 31 de março de 2015 ”“ PPC Letras Português/Espanhol. Disponível em: <http://www.uepg.br/cepe/atosoficiais/2015/014.pdf>. Acesso em: 03 maio 2017.

UEPG. Resolução CEP Nº.014, de 31 de março de 2015 ”“ PPC Letras Português/Francês. Disponível em: <http://www.uepg.br/cepe/atosoficiais/2015/014.pdf>. Acesso em: 03 maio 2017.

UEPG. Resolução CEP Nº.014, de 31 de março de 2015 ”“ PPC Letras Português/Inglês. Disponível em: <http://www.uepg.br/cepe/atosoficiais/2015/014.pdf>. Acesso em: 03 maio 2017

Published

2017-12-21

How to Cite

Correa, D. A. (2017). Between hegemonies, subaltern knowledge and epistemological possibilities. Papers of Language and Society, 18(3), 219–235. https://doi.org/10.26512/les.v18i3.7466