Discourse analysis of answer and review of ombudsman form Secretaria de Saúde do Distrito Federal

Authors

  • Carolina Gonçalves Gonzalez Universidade de Brasília
  • Adriana Matos Sousa

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v25i1.45532

Keywords:

Ombudsman, Textual Revision, Critical Discourse Analysis

Abstract

This article intends to analyze, from the perspective of Critical Discourse Analysis, the answers to complaints from the ombudsman of the Secretaria de Saúde do Distrito Federal (SES-DF). After theoretical discussions about the functioning of the public agency's ombudsman network and textual analysis categories, such as the generic structure and intertextuality, this tried to show, through the analysis of the response to three texts (answer made by the technical and reviewed by the ombudsman units) which are the main aspects to be improved by the reviewers in order to positively impact the public agency's communication practices with users of the Sistema Único de Saúde.

 

Key words: Ombudsman; Textual revision; Critical Discourse Analysis.

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Author Biographies

Carolina Gonçalves Gonzalez, Universidade de Brasília

Professora Doutora da Universidade Católica de Brasília e da Universidade de Brasília. Membra do Núcleo de Estudos em Linguagem e Sociedade (NELIS/CEAM, UnB), consultora na ONU Mulheres e Especialista em Políticas Públicas para Infância, Adolescência e Diversidades. profcarolgonzalez@gmail.com

Adriana Matos Sousa

Servidora da Secretaria de Saúde do Distrito Federal, graduada em Letras e Especialista em Revisão Textual pela Universidade Católica de Brasília

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Published

2024-06-24

How to Cite

Gonzalez, C. G., & Sousa, A. . M. (2024). Discourse analysis of answer and review of ombudsman form Secretaria de Saúde do Distrito Federal. Papers of Language and Society, 25(1), 120–139. https://doi.org/10.26512/les.v25i1.45532