Multimodality in teaching Brazilian Portuguese as native language: analysing a didactic method unit
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v19i1.10869Keywords:
ultimodality. Teaching of Brazilian Portuguese. Textbook.Abstract
This article sets out to analyze a textbook unit adopted in Brazil's public schools from 2017. This didactic unit presents reflections about multimodal texts and aims to prepare High School students to Enem. So, we problematize the importance of working with learning materials that promote the
teaching of Brazilian Portuguese by features that go beyond written texts, revealing different modalities of meaning construction through semiotic resources.
Downloads
References
ABAURRE et al. Português 1: contexto, interlocução e sentido. São Paulo: Moderna, 2016.
BALDRY, A.; THIBAULT, P. J. Multimodal Transcription and Text Analysis: a multimedia toolkit and coursebook with associated on-line course. Equinox: London, 2006.
BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated literacies. London: Routledge, 2000.
CHADDERTON, Charlotte; TORRANCE, Harry. Estudo de casos. In: SOMEKH, Bridget; LEWIN, Cathy (orgs.). Teoria e métodos de pesquisa social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2006.
FAIRCLOUGH, N. Global Capitalism and Critical Awareness of Language. Language Awareness, vol. 8, n. 2, 1999, p. 71-83.
FERRAZ, J. A. A multimodalidade no Ensino de Português como Segunda Língua: novas perspectivas discursivas críticas. Brasília, 2011, 200p. Tese (Doutorado em Linguística) ”“ Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Universidade de Brasília, 2011.
FETTERMAN, D. Ethnography: step by step. London: Sage, 1998.
FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3ª edição. Porto Alegre: Armed, 2009.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context and text: aspects of language in a socialsemiotic perspective. Oxford: Oxford University press, 1989.
HAWKINS, M.; NORTON, B. Critical language teacher education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. (Eds.). Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, p. 30-39.
IEDEMA, Rick. Multimodality, resemiotization: extending the analysis of discourse as multi-semiotic practice. SAGE: London, 2011, p.29-57. Disponível em: http://vcj.sagepub.com/content/2/1/29. Acesso em 30/08/2017.
KRESS, G.; Van LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
LEEUWEN, T. van. Introducing Social Semiotics. EUA e Canadá: Routledge, 2005.
MALFACINI, A. C. S. Breve Histórico Do Ensino De Língua Portuguesa No Brasil: da Reforma Pombalina ao uso de materiais didáticos apostilados. IDIOMA, n. 28, Rio de Janeiro, 2015, p. 45-59.
PINHEIRO, L. L. S. Muito além das palavras: análise de textos multimodais em livros didáticos de espanhol. Brasília, 2016, 132p. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“ Departamento de Linguística Aplicada, Universidade de Brasília, 2016.
ROCHA, H. Um novo paradigma de revisão de texto: discurso, gênero e multimodalidade. Brasília, 2012, 246p. Tese (Doutorado em Linguística) ”“ Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Universidade de Brasília, 2013.
ROJO, R.; MOURA, E. [Orgs.]. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTOS, J. M. Letramento multimodal e o texto em sala de aula. Brasília, 2006, 126p. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“ Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Universidade de Brasília, 2006.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. Trad. A. Chelín, J. P. Paes e J. Blikstein. São Paulo: Cultrix, 1987.
SETTE et al. Português 1: Trilhas e Tramas. São Paulo: Saraiva, 2016.
SILVA, V. S; CYRANKA, L. F. M.A LÃNGUA PORTUGUESA NA ESCOLA ONTEM E HOJE. Linhas Críticas, v. 14, n. 27, Brasília, 2009, p. 271-287.
STAKE, R. Pesquisa qualitativa: estudando as coisas como funcionam. Rio Grande do Sul: Penso, 2011.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
VENTURI, I. V. G; GATTI JUNIOR, D. A CONSTRUÇÃO HISTÓRICA DA DISCIPLINA ESCOLAR LÃNGUA PORTUGUESA NO BRASIL. Cadernos de História da Educação, n. 3, Uberlândia, 2004, p. 65-76.