The child's place in Freire’s thought: an invitation to dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40672

Keywords:

Educação Infantil, Paulo Freire, criança, ordenamento legal

Abstract

This text aims to weave reflections and contributions of Freire's thought to issues related to children, childhood and Early Childhood Education. For this, we resorted to a brief account of the trajectory of Early Childhood Education in Brazil, as well as public policies in the care of children in day care centers and preschools as a basis for dialogue with Paulo Freire's assumptions. The methodological process developed considered the categorical method of content in Bardin (1977). From an incursion into Freire's works, we build the theoretical framework, where categories are presented, weaving the understandings underlying the conception of the protagonist child and a humanized childhood, in which education is not just about preparing to live, but constant readings of world.

References

BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, Imprensa Oficial, Brasília: 1988.

BRASIL. Estatuto da criança e do Adolescente. Brasília. Lei 8069, 13 de julho 1990. Constituição e Legislação relacionada. São Paulo. Cortez.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n 9394 de 20 de dezembro de 1996, Brasília.

BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, v.1,2 e 3, 1998.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 01. Resolução da Câmara de Educação Básica, aprovada em 07 de abril de 1999. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 13 de abril de 1999. Seção 1, p.18.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CRIDY, C. M. A educação da criança de 0 a 6 anos: o embate assistência e educação na conjuntura nacional e internacional In: MACHADO, M. L. de A. (org.) Encontro e desencontros em educação infantil. 4. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011.

DIDONET, Vital. Creche: a que veio, para onde vai. In: Educação Infantil: a creche, um bom começo. Aberto, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. v 18, n. 73. Brasília, 2001.

FERREIRA, Maria Clotilde Rossetti (Org.). Os fazeres na educação infantil. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler - em três artigos que se completam. 15. ed. São Paulo: Cortez & Autores associados, 1989.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Cortez, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: UNESP, 2003.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GUIMARÃES, J. L. O financiamento da educação infantil: quem paga a conta? In, MACHADO, M. L. de A. (org.) Encontro e desencontros em educação infantil. 4. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011, (P. 46).

KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire: um menino de 100 anos. 1ª ed. – Rio de Janeiro: NEFI, 2021 – (Coleção ensaios: 10).

KRAMER, Sonia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 5. ed. São Paulo: Cortez,1995.

KUHLMANN JR., Moisés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LUDKE, Menga; ANDRE, Marli. E.D.A. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCÍLIO, Maria Luiza. A roda dos expostos e a criança abandonada na História do Brasil. In: FREITAS, Marcos Cezar (Org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997. p. 51-76.

MOSS, Peter. Reconceitualizando a infância: crianças, instituições e profissionais. (P. 242). In, MACHADO, M. L. de A. (org.) Encontros e desencontros em educação infantil. 4. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, Z. M. R. Creches: Crianças, faz de conta & Cia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1992.

OLIVEIRA, Z. M. R. Creches no sistema de ensino. In: MACHADO, M. L. de A. (org.) Encontros e desencontros em educação infantil. 4. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011.

Published

31.01.2022

How to Cite

CARVALHO, Lilian Maria; AMORIM, Lívia de Miranda. The child’s place in Freire’s thought: an invitation to dialogue. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 8, n. 1, p. 331–352, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40672. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40672. Acesso em: 17 may. 2024.