Rousseau and the Arts

A Reading from the Pygmalion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v8i3.31941

Keywords:

Rousseau. Romanticism. Pygmalion. Arts. Theatre.

Abstract

This text presents a translation of the theatre play Pygmalion, written by the Swiss philosopher Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). The translation has been made directly from the original in French, which is part of the “Contes et Apologues” (Tales and Apologists) of the Œuvres Complètes (Complete Works), published in five volumes, in France, by the Gallimard Editions, of the Bibliothèque de la collection Pléiade, under the direction of Bernard Gagnebin and Marcel Raymond. Following the translation, a discussion is provided on the problem: while Rousseau condemned the arts, including theater, as one of the elements that have caused human corruption, he wrote several artistic works, including poetry, novels, operas and plays. In fact, the author can be considered as one of the precursors of romanticism, having influenced names like that of the great German writer Goethe. However, the Rousseaunian aesthetic has the perspective of finding the remedy in the poison itself, that is, the use of the arts as a remedy for the ills they have caused in the human heart.

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Author Biography

Wilson Alves de Paiva, Universidade Federal de Goiás, UFG

Doutor em Filosofia da Educação, pela USP, com pós-doutorado na University of Calgary (Canadá) e na Sorbonne Université (França). Mestre em Filosofia Ética e Política, pela UFG, especialista em Educação, pela FACINTER e graduado em Pedagogia pela UFPA. Professor da Faculdade de Educação da UFG e do PPGE - Programa de Pós-Graduação em Educação da UFG (stricto sensu). É especialista em Rousseau, como foco na obra "Emílio ou da Educação". É membro da Rousseau Association, da Societé Jean-Jacques Rousseau, da Sociedade Portuguesa de Filosofia, da ABES18 e além de outras associações e grupos de pesquisa no Brasil e no exterior. Foi editor da Revista Vita et Sanitas (FUG) e da Revista EducAtiva (PUC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, Filosofia Educação, Ensino de filosofia, Filosofia para crianças e adolescentes, Teorias educacionais, cultura e educação, educação brasileira, jesuítas, colonização, filosofia política, democracia, Rousseau, descentralização educacional, municipalização do ensino, políticas públicas, política e escola. Professor visitante na Facultad de Filosofía da Universidad Autónoma de Madrid (Espanha), na Werklund School of Education da University of Calgary (Canada) e na Faculdade de Filosofia Universidade da Universidade Paris-Sorbonne (França).

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Published

2021-01-31

How to Cite

PAIVA, Wilson Alves de. Rousseau and the Arts: A Reading from the Pygmalion. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 225–246, 2021. DOI: 10.26512/rfmc.v8i3.31941. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/31941. Acesso em: 21 nov. 2024.