Grace and the comic: the "two senses of life" in Bergsonian Aesthetics

Authors

  • Paulo César Rodrigues Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v4i2.12547

Abstract

Although Bergson is not known as a thinker who devoted a significant part of his work to aesthetics, much has been said about the proximity of his philosophical reflection to art and about the expressive force of his prose (which gained him a Nobel Prize in literature). This ambiguity is perfectly in keeping with Bergson’s thought, which was fundamentally characterized by duality, an ambivalence that Frédéric Worms calls "two senses of life". This article presents an interpretation of two aesthetic categories ”“ grace, a quality of movement in artistic form, and the comic, this petit problème philosophique that is also related to art ”“ as manifestations on the aesthetic level of the "two senses of life" discriminated by Worms in Bergson’s philosophy as a whole. It is argued that the distinction between the pragmatic and metaphysical senses of life also has repercussions on the aesthetic plane, and that the experiences of comic and graceful forms represent this ambivalence in the field of art, each expressing one of the two tendencies toward which life is moving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo César Rodrigues, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Possui graduação em Filosofia (Modalidade Licenciatura) pela UNESP-Universidade Estadual Paulista, Mestrado e Doutorado em Filosofia pelo Departamento de Filosofia e Metodologia das Ciências da UFSCar-Universidade Federal de São Carlos. Atua como Professor Assistente Doutor na UNESP-Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília. Leciona História da Filosofia Contemporânea I e II, bem como Tutorias e optativas na Graduação em Filosofia. Atua também como Professor Permanente e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Unesp. Possui interesse pela Filosofia Francesa Contemporânea e atualmente lidera o Grupo de Pesquisa Pensamento Francês Contemporâneo, vinculado ao Diretório do CNPq.

References

ARISTÓTELES. Poética. In: ____, Os pensadores, Tradução de Eudoro de Souza. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

BERGSON, Henri. Oeuvres(Édition du Centenaire). 6ª ed. Paris, PUF: 2001.

DESTRÉE, Pierre. A comédia na Poética de Aristóteles. Organon, nº 49, p.69-94.

FREUD, Sigmund. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Tradução de José Luiz Meurer. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

JOHANSON, Izilda. Bergson: pensamento e invenção. São Paulo: Editora da FAP-UNIFESP, 2014.

JUNG, Carl Gustav. Memórias, sonhos, reflexões. Tradução de Dora Ferreira da Silva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1987.

PETERS, F. E. Termos filosóficos gregos: um léxico histórico. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1983.

PRADO JR., Bento. Presença e campo transcendental: consciência e negatividade na filosofia de Bergson. São Paulo: Edusp, 1989.

SARTRE, Jean-Paul. L’imagination. Paris: PUF, 2012.

_______. L’imaginaire. Paris: Gallimard, 1986.

THIBAUDET, Albert. Le bergsonisme. Paris: Gallimard, 1923.

WORMS, Frédéric. La philosophie en France au XXe siècle: m o m e n t s. Pa r i s : Gallimard, 2009.

_______. Bergson ou les deux sens de la vie. Paris: Quadrige/PUF, 2004.

_______. Introduction à Matière et mémoire de Bergson. Paris: PUF, 1997.

Published

2017-05-21

How to Cite

RODRIGUES, Paulo César. Grace and the comic: the "two senses of life" in Bergsonian Aesthetics. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 05–22, 2017. DOI: 10.26512/rfmc.v4i2.12547. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/12547. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles