Longe do Paraíso:
Jazz, de Toni Morrison, e Ponciá Vicêncio, de Conceição Evaristo
Abstract
O ensaio propõe-se interpretar as escritas de Morrison e Evaristo, explorando as correspondências entre memória e criação nas respectivas obras, a partir do ponto de vista de cada narrador, diante dos respectivos enunciados. Levando em conta o papel da enunciação diante do mundo ficcionalizado, como forma simbólica, a presente investigação pretende interrogar até que ponto a economia de cada universo narrativo organiza um contra-discurso em relação ao cânone dominante, na busca da reconstrução de uma identidade histórica e ficcional, em que dados da tradição se misturam à contemporaneidade de personagens desenraizados e investidos na compreensão das próprias perdas. Neste sentido, a atual proposta se dispõe a perguntar até que ponto o papel da distância narrativa projeta, na dimensão estética que lhe é inerente, as especificidades características dos cânones afro-americano e afro-brasileiro, respectivamente, e, na medida do possível, consegue delinear a ética do engajamento político das escritoras, seja ele de raça e/ou de classe e/ou de gênero.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas, v. 1: magia e técnica, arte e política. Trad. de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o Estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. de Anamaria Skinner. São Paulo: Relume Dumará, 1994.
DUBEY, Madhu. Signs and Cities Black Literary Postmodernism. Chicago and London: University of Chicago Press, 2003.
ECKARD, Paula Gallant. “The interplay of music, language and narrative in Toni Morrison’s jazz”, CLA Journal 38.1, 1994, p. 11-9.
ELIADE, Mircea. O mito do eterno retorno: arquétipos e repetição. Lisboa: Edições 70, 1969.
ELLISON, Ralph. Shadow and act. New York: Random, 1964.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2003.
MCKAY, Nellie Y. e EARLE, Kathryn. Approaches to teaching the novels of Toni Morrison. New York: The Modern Language Association, 1997.
MAC RAE, George. Introduction to “The Thunder, Perfect Mind”. New York: Nag Hammadi Library in English, 1977.
MORRISON, Toni. Jazz. New York: Vintage Books, 2004.
_________. What moves at the margin. Selected Non Fiction. Edited and with an Introduction by Carolyn C. Denard. Jackson, University Press of Mississippi, 2008.
GATES Jr., Henry Louis. The signifying monkey: a theory of African-American literary criticism. New York: Oxford University Press, 1989.
PAGE, Philip. Dangerous freedom: fusion and fragmentation in Toni Morrison’s novels. Jackson, University Press of Mississippi, 1995.
PAQUET-DEYRIS, Anne-Marie. “Toni Morrison’s Jazz and The City”. African American Review, v. 35. Indiana State University, Summer 2001, pp. 219-31. Disponível em: <http://www.luminarium.org/contemporary/tonimorrison/jazz.htm>. Acesso em: 20 mar. 2008.
RIBEIRO, Esmeralda e BARBOSA, Márcio (org). Cadernos Negros: três décadas: ensaios, poemas, contos. São Paulo; Brasília: Quilombhoje; Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial, 2008.
RICHARD, Nelly. Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Trad. de Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.