ARTEDUCAR PARA INTERVIR

Authors

  • Ana Elisabete Medeiros

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.04

Keywords:

Art, Critic, Liberty, Cultural Heritage, Brasília, Education

Abstract

To intervene is to build on the preexisting, and consequently it concerns architectural design. However, intervene over an architectural masterpiece requests additional attention. Architects and urban planners are responsible for its safeguard taking into account its materiality and essence. If freedom is imperative to the existence of criticism, there is a curtailment when the critique concerns the architectural project over a masterpiece. To teach how to seize the construction of a critique over a cultural heritage masterpiece, showing its possibilities and freedom limits, is one of the tasks of Técnicas Retrospectivas course. Taking into account the symposium goal, this article aims to present the roles of art, criticism and freedom in Técnicas Retrospectivas teaching process of “educart” to intervene on cultural heritage. For this purpose the article is organized in three parts. Técnicas Retrospectivas is presented at the first part. By the perspective of art, critique and freedom the second part addresses general questions about how educate to intervene on cultural heritage. The third part shows examples of projects developed by students facing up the challenges of the general and specifics questions that Técnicas Retrospectivas made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDI, Césare. Teoria da Restauração. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.
GARCIA, Cláudia da Conceição. Os Desígnios da Arquitetura: sobre a qualificação estética do desenho. Tese de Doutorado. Orientador: Matheus Gorovitz. Brasília: PPG/ FAU-UnB ”“ Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília, 2009.
IPHAN. Portaria n0 420 de 22 de dezembro de 2010. Dispõe sobre os procedimentos a serem observados para a concessão de autorização para realização de intervenções em bens edificados tombados e nas respectivas áreas de entorno. Brasília: IPHAN, 2010.
KUHL, Beatriz M. Notas sobre a Carta de Veneza. Anais do Museu Paulista (online). 2010. Vol. 18. N. 2. Pp. 287 ”“ 320.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria n0 1770, de 21 de dezembro de 1994. Brasília: MEC, dezembro 1994.
NEHS ”“ Núcleo de Estética, Hermenêutica e Semiótica. IV Seminário de Estética, Hermenêutica e Semiótica. Justificativa. Brasília: NEHS, FAU/UnB _ Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília, 2018.
RICOEUR, Paul. Arquitetura e Narratividade. In: Urbanisme, n. 303. Nov./Dez. 1998. Pp. 44-51.
SCHLEE, Andrey Aspiazu e MEDEIROS, Ana Elisabete. As Intervenções Contemporâneas em bens Patrimonializados. O Caso de Portugal. Artigo. Reabilita ”“ Reabilitação Ambiental, Sustentável, Arquitetônica e Urbanística. Brasília, FAU/UnB ”“ Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília, 2018.
https://whc.unesco.org/fr/criteres/ Consultado em 15/10/2018.
http://buscacb2.correioweb.com.br/ correio/2011/10/03/CXX04-0310.pdf Consultado em novembro de 2018

Published

2020-01-01

How to Cite

Medeiros, A. E. (2020). ARTEDUCAR PARA INTERVIR. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 9(2), 66–77. https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.04