A recepção paradoxal de Milan Kundera no Brasil sob a ótica da Epistemologia do Romance

Authors

  • Maria Veralice Barroso

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i63.51293

Keywords:

Epistemology of Romance, Milan Kundera, Reception, Politics, Literature

Abstract

The Epistemology of Romance shows a special interest in authors who present as a result of the creation works originating from a reflexive gesture whose lines tell the reader that the literary novel is an aesthetic construction oriented, not only by sensitive inspiration, but also by the writer's work and objective awareness. To the Epistemology of Romance, both work and reflection will be measured and developed in fictional space according to the novelist's intentions. When resuming one of the basic propositions that guide the epistemological studies of the novel regarding the exercise theoretical-critical approach to literary narratives - a careful look at rationality and intentionality of the writer -, I find conditions to expose here an attempt to account for a long research path that made the Czech writer Milan Kundera an important literary and theoretical reference in the scope of the research works of Epistemology of Romance. To account for the intended reflections, I start specifically with the controversies about the Kunderian reception in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROSO FILHO, Wilton. Elementos para uma Epistemologia do Romance. In Estudos epistemológicos do Romance. Orgs – Maria Veralice Barroso e Wilton Barroso Filho. Brsília: Verbena Editora, 2018.

BARROSO, Maria Veralice. A obra Romanesca de Milan Kundera: um projeto estético conduzido pela ação de Don Juan. Tese de doutorado defendida em 2013 no Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília – PósLit/Unb.

BATAILLE, Georges. O Erotismo. Trad. João Bérnard da Costa. Portugal, Lisboa: edições Antígona, 1988.

CAIXETA, Ana Paula A., BARROSO, Maria Veralice, BARROSO FILHo, Wilton, (Orgs). Verbetes da Epistemologia do Romance V. I. Brasília: Verbena Editora, 2019.

JOBIM, José Luís. A crítica literária e os críticos criadores no Brasil. RJ: Caetés: EDUERJ, 2012.

KOTHE, Flávio. A narrativa trivial. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1994 (reimpressão, 2017).

KUNDERA, Milan. A arte do romance. Trad. Teresa Bulhões C. da Fonseca e Vera Mourão. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1988.

PAZ, Octavio. A dupla chama, o amor e o erotismo. Trad. Wladir Dupont – São Paulo: Sciliano, 1994.

PELLEGRINI, Tânia. Gavetas Vazias? (uma abordagem da narrativa brasileira dos anos 70). Dissertação de mestrado, defendida no Departamento de Teoria literária da Universidade de Campinas em 1987.

________________. Ficção brasileira contemporânea: ainda a censura? Maringá, 2001. ISSN-1415-6814. Disponível em

https://www.academia.edu/1303729/Fic%C3%A7%C3%A3o_brasileira_contempor%C3%A2nea_ainda_a_censura

REIS, Daniel Aarão. Ditadura e democracia no Brasil: do golpe de 1964 à Constituição de 1988. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

RICARD, François. O ponto de vista de Satã. In. A vida está em outro lugar/ Milan Kundera. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

________________. Biographie de l’auvre- L’Insoutenable Légèreté de L’être. In Oeuvre V. I / Milan Kundera. Paris: Éditions Gallimar, 2011.

RICHARD, Rosimara. As memórias no jogo da criação romanesca de Milan Kundera. Tese de doutorado defendida em 2017 no Programa de Pós-graduação em Literatura da Universidade de Brasília. PósLit/UnB.

Published

2023-12-28

How to Cite

Barroso, M. V. (2023). A recepção paradoxal de Milan Kundera no Brasil sob a ótica da Epistemologia do Romance. Revista Cerrados, 32(63), 16–26. https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i63.51293

Issue

Section

Dossier - Epistemology of the novel: dialogues and theoretical approaches

Most read articles by the same author(s)