Observando Tânatos: uma breve análise da poética tanatográfica de Affonso Romano de Sant’Anna

Authors

  • Maxçuny Alves Neves da Silva

Keywords:

Life. Death. Affonso Romano de Sant’Anna. Gustav Klimt. Thanatos.

Abstract

The thanatography is a constant presence in Affonso Romano de Sant’Anna´s writing. Based on it, the particular way how Thanatos is pictured by Gustav Klimt in The life and death (1915) shows the point of view in relation to death in the 20th century. This contrasts with Affonso´s poetry and his cohesive poetic project concerning time and reflections about itself. In Eco’s The Limits of Interpretation, an intertranstextual analysis is proposed, and this is a starting point to be considered as theoretical support combined with thinkers as Mikhail Bakhtin and Octávio Paz. On the subject of death, it has also been relevant in this study Ariès, Bauman and Kübler-Ross,
among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, Philippe. O homem diante da morte. Trad. Luiza Ribeiro. Rio de Janeiro: Editora Unesp, 2014.

______. História da morte no ocidente. Trad. Priscila Viana de Siqueira. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977, p. 26.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

______. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. 4ª ed. São Paulo: Editora: UNESP, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Trad. Carlos Alberto Medeiros. ”“ Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

_____. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo na poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

_____. Reflexões sobre a arte. São Paulo: Ática, 1999.

CHEVALIER, Jean & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. Rio de Janeiro: José Olímpio, 27ª ed. 2015, p. 735.

COELHO, Teixeira. Margens de “nossa” modernidade. In: Moderno pós-moderno. Porto Alegre: L&PM, 1986.

______. Moderno pós-moderno. Porto Alegre: L&PM, 1986.

COUTINHO, Eduardo. Revisitando o pós-moderno. In: BARBOSA, Ana Mae.

CYNTRÃO, Sylvia H. Como ler o texto poético: caminhos contemporâneos. Brasília: Editora Plano, 2004.

______. O lugar da poesia brasileira contemporânea: um mapa da produção. In LABORDE, Elga Pérez; NUTO, João Vianney Cavalcante. (Org.). Em torno à integração: estudos transdisciplinares: ensaios. Brasília: Universidade de Brasília. Instituto de Letras, 2008, p. 231.

EAGLETON, Terry. Depois da teoria: um olhar sobre os Estudos Culturais e o pós-modernismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

ECO, Humberto. Os limites da interpretação. São Paulo: Perspectiva, 1990.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p.18.

HEIDEGGER, Martin. Os conceitos fundamentais da metafísica: mundo, finitude, solidão. Trad. Marco Antônio Casanova. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

______. Ser e tempo. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. 9ª ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.

______. Ser e tempo. V. 2. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. 5ª ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 1997.

KAPLAN, E. Ann (Org) “O pós-modernismo e a sociedade de consumo”. In O mal-estar no pósmodernismo. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Sobre a morte e o morrer: o que os doentes terminais têm para ensinar a médicos, enfermeiros, religiosos e aos seus próprios parentes. Tradução: Paulo Menezes. 9ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2008, p. 9.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Editora Barcarolla, 2007.

______. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: Manole, 2005.

MORICONI, Ãtalo. Como e por que ler a poesia brasileira do século XX. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MORIN, Edgard. O homem e a morte. Trad. Cleone Augusto Rodrigues. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

______. Amor, poesia, sabedoria. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

MOTA, Marcus. Imaginação e morte: estudos sobre a representação da finitude. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2014.

PAZ, Octavio. El arco y la lira. 3ª. ed., 6. reimpr. Cidade do México: Fondo de Cultura Economica, 1986.

_____. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 1972, p. 126.

RICCIARDI, Giovanni. Auto-retratos, São Paulo: Martins Fontes, 1991.

SANT’ANNA, Affonso Romano. Sísifo desce a montanha. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

______. “As muitas mortes e muitas vidas da poesia”. In CYNTRÃO, Sylvia H. (Org.) Poesia: o lugar do contemporâneo. Brasília: Universidade de Brasília, Departamento de Teoria Literária e Literaturas, 2009.

______. Poesia reunida: 1965-1999. Porto Alegre: L&PM, 2007 Vol. 1.

______. Poesia reunida: 1965-1999. Porto Alegre: L&PM, 2007 Vol. 2.

______. Vestígios. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

______. Textamentos. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

______. O lado esquerdo do meu peito. Rio de Janeiro: Rocco, 1992

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Trad. Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 1991.

Published

2016-05-25

How to Cite

Silva, M. A. N. da. (2016). Observando Tânatos: uma breve análise da poética tanatográfica de Affonso Romano de Sant’Anna. Revista Cerrados, 24(40). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25581

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.