A JOURNEY THROUGH THE LIFE AND WORK OF MALANGATANA VALENTE: CINEMA, PAINTING, LITERATURE
Keywords:
Mozambique. Cinema. Painting. Literature. Isabel Noronha. Malangatana Valente. Mia Couto.Abstract
The documentary Ngwenya, o Crocodilo [Ngwenya, the Crocodile] by Mozambican director Isabel Noronha: an inter-art dialogue with painter Malangatana Valente and writer Mia Couto. Fragments of a Mozambican mythical imagery transfigured into colours, images, sounds, words, movements and affections. Diving into memory and traditions. The cinematic narration of Isabel Noronha is understood as a dialogic journey throughout themes, structures and languages connected not only to the identity and social constructions related to the Mozambican context ”” particularly to the Ronga mythical universe ”” but also to the life and work of Malangatana Valente as well as to the poetic fiction of Mia Couto.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7. Ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1994, p. 37.
COUTO, Mia. Depoimento inserido na reportagem "Malangatana Valente Ngwenya: Relação Fiel e Verdadeira", organizada por Rodrigues da Silva. In: Jornal de Letras- JL. Ano XVI, nº 663. Lisboa, 13 a 26 de março de 1996, pp. 12-13.
_____. O beijo da palavrinha. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2006, p. 1-32.
NICHOLS, Bill. “A voz do documentário”. In: RAMOS, Fernão (org.), Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: SENAC, 2005. v. II. p. 47, p. 48 e p. 49.
NORONHA, Isabel. Entrevista, 2007a. Disponível em: < http://www.flcs.uem.mz/files/progccm.pdf > Acesso em 15/05/2015.
_____. Ngwenya, o crocodilo. Documentário africano de 90 min. Maputo: Ébano Multimídia, 2007b. Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=sAyyPhljCY0 > Acesso em 20 /07/ 2015. RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC, 2008, p. 38, p. 39, p. 40 e p.41.
SOURIAU, Étienne. A correspondência das artes: elementos de estética comparada. Trad. M. Cecília Queiroz de Moraes Pinto e M. Helena Ribeiro da Cunha. São Paulo: Cultrix, 1983, p.14 e p. 16.
TAVARES, Denise. “Subjetividades Transbordantes: Apontamentos sobre o Documentário Biográfico, Memória e História”. Doc On-line. Revista digital de cinema documentário. N.15, dezembro 2013, p. 111-135. Disponível em:
<http://www.doc.ubi.pt/15/dossier_denise_tavares.pdf > Acesso em 26/6/2014.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3.ed. ampliada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, p. 103-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )