“And the great river of brazilian music, from north to south, watering the land"

Mário de Andrade's didactic work in the musical field dichotomies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v34i67.56938

Keywords:

Mário de Andrade, Brazilian music, musical folklore, cultural identity, modernism

Abstract

This study aims to analyze Mário de Andrade's contribution to the development of musicology and Brazilian musical identity. Based on his vast theoretical and literary output, the author stands out as one of the main defenders of the appreciation of popular and folk songs, promoting a profound cultural revision by integrating art with the country's social reality and encouraging composers to explore Brazil's popular roots. His work as a professor at the Conservatório Dramático e Musical de São Paulo, combined with his work as a music critic, was essential in consolidating his ideas and forming a public more aware of Brazil's musical diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Renato. História da Música Brasileira. Rio de Janeiro: F. Briguet & Comp. Editores, 1926.

ALVARENGA, Oneyda. Mário de Andrade, um pouco. Rio de Janeiro: José Olympio. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1974.

ANDRADE, Mário de. Compêndio de História da Música. São Paulo: Cupolo, 1929.

ANDRADE, Mário de. Ensaio Sobre a Música Brasileira. 3ª ed. São Paulo: Martins Editora, 1972.

ANDRADE, Mário de. Mário de Andrade: Entrevistas e Depoimentos. São Paulo: T.A. Queiroz Editor, 1983.

ANDRADE, Mário de. Música Brasileira. Correio Musical Brasileiro. Ed. 04, julho de 1921.

ANDRADE, Mário de. Pianolatria. In: Klaxon (mensário de arte moderna) nº 01. São Paulo, maio de 1922.

CHIARELLI, Tadeu. Pintura não é só beleza: a crítica de arte de Mário de Andrade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2007.

COLI, Jorge. A Paixão Segundo a Ópera. São Paulo: Perspectiva, 2003.

COLI, Jorge. Mário de Andrade: Introdução ao Pensamento Musical. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, (12), 1972, 111-136.

FERNANDES, Florestan. Mário de Andrade e o folclore brasileiro. In: Revista do Arquivo Municipal de São Paulo. Volume 206, s.d.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. 2ª ed. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Edições Vértice; Editora Revista dos Tribunais, 1990.

MORAES, José Geraldo Vinci de; MACHADO, Cacá. Escutando o Brasil. In: Interpretações do Brasil. (orgs) Fábio A. Carvalho e João Kennedy Eugênio. Rio de Janeiro: Ed. E-papers. 2014.

SANTOS, Paulo Sérgio Malheiros dos. O grão perfumado: Mário de Andrade e a arte do inacabado. Belo Horizonte: Editora PUC-Minas, 2013.

SOUZA, Gilda de Mello e. A Ideia e o figurado. São Paulo: Duas Cidades/ Editora 34, 2005.

SQUEFF, Enio; WISNIK, José Miguel. O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira- Música. 2ª reimp da 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2004.

TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e Música Brasileira. São Paulo: Zahar Editora, 2000.

WISNIK, José Miguel. O Coro dos Contrários: a música em torno da semana de 22. São Paulo: Duas Cidades, Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1977.

Published

2025-04-30

How to Cite

Vitoy, V. F. P. (2025). “And the great river of brazilian music, from north to south, watering the land": Mário de Andrade’s didactic work in the musical field dichotomies . Revista Cerrados, 34(67), 115–124. https://doi.org/10.26512/cerrados.v34i67.56938

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.