APORTES CRÍTICOS PARA UM LETRAMENTO LITERÁRIO NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Auteurs-es

  • Priscilla Lopes Béda Rodrigues
  • Renato de Oliveira Dering

DOI :

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v4i2.23715

Mots-clés :

Ensino de Literatura; Formação de Leitores; Práticas de Letramento.

Résumé

It is known that reading and literature are curricular components of extreme importance in the constitution of the subjects, aiding in the criticality and expansion of cultural baggage. This qualitative article seeks to promote a critique about Literature teaching, based on the contributions of Literacy. Thus, an analysis will be carried out on the teaching model of literature in basic education and BNCC's (BRAZIL, 2017) notes on reading. We also have as objective a discussion about the formation of literary readers, thinking that these are formed. It is intended, therefore, to reflect on the functions of literature, the transformation of the subject and its formation as a possible literary reader. For that, the studies of literature and children's literature of Proença Filho (2012), Abramovich (1983) and Frantz (2011) are part of the theoretical assumptions; as well as Cosson's Literary Literature studies (2012). At the end, a proposal of literacy will be made with works by two authors from Goiás: Christie Queiroz and Cora Coralina.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil, gostosuras e bobices. São Paulo: Scipone, 1983.
ALVES, Castro. O navio negreiro. In: Os escravos. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1977
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação Infantil e Ensino Fundamental. Versão final. Brasília: MEC, 2017.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: T.A. Queiroz, 2000; Publifolha, 2000.
CORALINA, Cora. Contas de dividir e trinta e seis bolos. São Paulo: Global, 2011.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.
DERING, Renato de Oliveira. A cultura de massa em diálogo com questões de teorias literárias. 104f. Dissertação de Mestrado em Letras. Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, Minas Gerais. 2012
DIAS, Gonçalves. Os Timbiras. In: Poesia completa e prosa escolhida. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959.
ECO, Umberto. Sobre literatura. Editora Record. ”“ São Paulo, 2013.
FRANTZ, Maria Helena Zancan. A literatura nas séries iniciais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
FREIRE, Paulo, Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas 2003.
PROENÇA FILHO, Dominício. Estilos de época na literatura. São Paulo: Prumo, 2012.
QUEIROZ, CHRISTIE. Cabeça Oca no mundo de Cora Coralina. Goiânia, GO: Ed CMQ, 2015.
RIBEIRO, Antônio Luiz. Pesquisa Christie Queiroz. In: Guia dos quadrinhos. [Online], 2009. Disponível em: <http://www.guiadosquadrinhos.com/artista/christie-queiroz/6910> Acesso em: 07 out. 2018.
TERMI, Fábia. Uma semana na terra de Vera Cruz. São Paulo: Landy, 2000.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Téléchargements

Publié-e

2019-08-01

Comment citer

RODRIGUES, Priscilla Lopes Béda; DERING, Renato de Oliveira. APORTES CRÍTICOS PARA UM LETRAMENTO LITERÁRIO NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Revista Água Viva, [S. l.], v. 4, n. 2, 2019. DOI: 10.26512/aguaviva.v4i2.23715. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/23715. Acesso em: 27 juill. 2024.