Lutas sociais e educação: os (des)caminhos dos Projetos Político-Pedagógicos
DOI:
https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18861Keywords:
political-pedagogical projects, social struggle, education, poverty, social inequalityAbstract
This article presents an analysis of the relationship of the social struggles agendas, in particular in the field of education, with the contents of the political-pedagogical projects (PPPs) in a context of increasing with drawal of rights in face of the capital crisis. It shows the partial results of a broader quantitative-qualitative documentary research, here focusing on the PPPs of 12 schools in the State of Santa Catarina, which suggest that the agendas of social struggles favor the establishment of a universal, public, democratic, quality educational system in correlation with the citizenship rights. It concludes that the contents of the Projects are a critique of the social order of capital, although not confronting the structural issues of this sociability, proposing education as a solution to the social problems and necessary to the development of the student’s citizenship without, however, reflecting on poverty and social inequality ”“ expressions of denial of rights.
Downloads
References
BAIRRO DA JUVENTUDE DOS PADRES ROGACIONISTAS ”“ ESCOLA MUNICIPAL DE ENSINO FUNDAMENTAL PADRE PAULO PETRUZZELLIS. Projeto Político-Pedagógico, Criciúma-SC, 2015.
DUARTE, N. de S. Uma crítica da relação entre educação e pobreza. In: YANNOULAS, S. C. (Coord.). Política educacional e pobreza: múltiplas abordagens para uma relação multideterminada. Brasília: Liber Livro, 2013, p. 67-86.
ESCOLA BÁSICA PASSO DA LIMEIRA. Projeto Político-Pedagógico, Alfredo Wagner”“ SC, 2016.
ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA GOVERNADOR CELSO RAMOS. Projeto Político-Pedagógico, Blumenau-SC, 2016.
ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA PROFª OTÃLIA ULYSSÉA UNGARETTI. Projeto Político-Pedagógico, Cerro Negro-SC, 2014.
ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA ZULMIRA AUTA DA SILVA. Projeto Político-Pedagógico, Lages-SC, 2016.
ESCOLA MUNICIPAL JOÃO CARNEIRO. Projeto Político-Pedagógico, Calmon-SC, 2014.
ESCOLA MUNICIPAL SERRA DA ABELHA. Projeto Político-Pedagógico, Vitor Meirelles-SC, 2015.
ESCOLA PARQUE CIDADÃ CYRO SOSNOSKY. Projeto Político-Pedagógico, Chapecó-SC, [2016?].
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Temas de cultura; Ação católica; Americanismo e fordismo, v. 4. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
LUPATINI, M. Crise do capital e dívida pública. In: SALVADOR, E. et al. (Orgs.). Financeirização, fundo público e política social. São Paulo: Cortez, 2012, p. 59-91.
MÉSZÁROS, I. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.
ORTIZ, R. Identidades culturais no contexto da globalização. Entrevista concedida à Roseli Fígaro. Revista Comunicação e Educação, São Paulo [18], p. 68-80, maio-ago./2000. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36922/39644>. Acesso em: 12/12/2017.
ROSAR, M. F. F. Educação e movimentos sociais: avanços e recuos entre o século XX e o século XXI. Educação em Revista, v. 12, n. 2, p. 145-162, jul.-dez./2011. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2492/2029>. Acesso em: 24/05/2018.
SALVADOR, E. Fundo público e políticas sociais na crise do capitalismo. Revista Serviço Social e Sociedade, n. 104, p. 605-631, out.-dez./2012.
TONET, I. Educação contra o capital. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.
VEIGA, I. P. A. Projeto Político-Pedagógico: novas trilhas para a escola. In: VEIGA, I. P. A.; FONSECA, M. (Orgs.). As dimensões do projeto político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas-SP: Papirus, 2001, p. 45-66.
YANNOULAS, S. C.; DUARTE, N. de S. Conversando com as professoras de educação básica. In: YANNOULAS, S. C. (Coord.). Política educacional e pobreza: múltiplas abordagens para uma relação multideterminada. Brasília: Liber Livro, 2013, p. 215-233.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma https://creativecommons.
Copyright: Os autores serão responsáveis por obter o copyright do material incluído no artigo, quando necessário.
Excepcionalmente serão aceitos trabalhos já publicados (seja em versão impressa, seja virtual), desde que devidamente acompanhados da autorização escrita e assinada pelo autor e pelo Editor Chefe do veículo no qual o trabalho tenha sido originalmente publicado.