Lutas sociais e educação: os (des)caminhos dos Projetos Político-Pedagógicos

Authors

  • Adir Valdemar Garcia Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jaime Hillesheim Universidade Federal de Santa Catarina
  • Tânia Regina Kruger Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18861

Keywords:

political-pedagogical projects, social struggle, education, poverty, social inequality

Abstract

This article presents an analysis of the relationship of the social struggles agendas, in particular in the field of education, with the contents of the political-pedagogical projects (PPPs) in a context of increasing with drawal of rights in face of the capital crisis. It shows the partial results of a broader quantitative-qualitative documentary research, here focusing on the PPPs of 12 schools in the State of Santa Catarina, which suggest that the agendas of social struggles favor the establishment of a universal, public, democratic, quality educational system in correlation with the citizenship rights. It concludes that the contents of the Projects are a critique of the social order of capital, although not confronting the structural issues of this sociability, proposing education as a solution to the social problems and necessary to the development of the student’s citizenship without, however, reflecting on poverty and social inequality ”“ expressions of denial of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adir Valdemar Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina

Pedagogo, doutor em Sociologia Política, professor do Departamento de Estudos Especializados em Educação, do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina.

Jaime Hillesheim, Universidade Federal de Santa Catarina

Assistente social, doutor em Serviço Social, professor do Departamento de Serviço Social, do Centro Socioeconômico, da Universidade Federal de Santa Catarina

Tânia Regina Kruger, Universidade Federal de Santa Catarina

Assistente social, doutora em Serviço Social, professora do Departamento de Serviço Social, do Centro Socioeconômico, da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BAIRRO DA JUVENTUDE DOS PADRES ROGACIONISTAS ”“ ESCOLA MUNICIPAL DE ENSINO FUNDAMENTAL PADRE PAULO PETRUZZELLIS. Projeto Político-Pedagógico, Criciúma-SC, 2015.

DUARTE, N. de S. Uma crítica da relação entre educação e pobreza. In: YANNOULAS, S. C. (Coord.). Política educacional e pobreza: múltiplas abordagens para uma relação multideterminada. Brasília: Liber Livro, 2013, p. 67-86.

ESCOLA BÁSICA PASSO DA LIMEIRA. Projeto Político-Pedagógico, Alfredo Wagner”“ SC, 2016.

ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA GOVERNADOR CELSO RAMOS. Projeto Político-Pedagógico, Blumenau-SC, 2016.

ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA PROFª OTÃLIA ULYSSÉA UNGARETTI. Projeto Político-Pedagógico, Cerro Negro-SC, 2014.

ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA ZULMIRA AUTA DA SILVA. Projeto Político-Pedagógico, Lages-SC, 2016.

ESCOLA MUNICIPAL JOÃO CARNEIRO. Projeto Político-Pedagógico, Calmon-SC, 2014.

ESCOLA MUNICIPAL SERRA DA ABELHA. Projeto Político-Pedagógico, Vitor Meirelles-SC, 2015.

ESCOLA PARQUE CIDADÃ CYRO SOSNOSKY. Projeto Político-Pedagógico, Chapecó-SC, [2016?].

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Temas de cultura; Ação católica; Americanismo e fordismo, v. 4. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

LUPATINI, M. Crise do capital e dívida pública. In: SALVADOR, E. et al. (Orgs.). Financeirização, fundo público e política social. São Paulo: Cortez, 2012, p. 59-91.

MÉSZÁROS, I. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.

ORTIZ, R. Identidades culturais no contexto da globalização. Entrevista concedida à Roseli Fígaro. Revista Comunicação e Educação, São Paulo [18], p. 68-80, maio-ago./2000. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36922/39644>. Acesso em: 12/12/2017.

ROSAR, M. F. F. Educação e movimentos sociais: avanços e recuos entre o século XX e o século XXI. Educação em Revista, v. 12, n. 2, p. 145-162, jul.-dez./2011. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2492/2029>. Acesso em: 24/05/2018.

SALVADOR, E. Fundo público e políticas sociais na crise do capitalismo. Revista Serviço Social e Sociedade, n. 104, p. 605-631, out.-dez./2012.

TONET, I. Educação contra o capital. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.

VEIGA, I. P. A. Projeto Político-Pedagógico: novas trilhas para a escola. In: VEIGA, I. P. A.; FONSECA, M. (Orgs.). As dimensões do projeto político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas-SP: Papirus, 2001, p. 45-66.

YANNOULAS, S. C.; DUARTE, N. de S. Conversando com as professoras de educação básica. In: YANNOULAS, S. C. (Coord.). Política educacional e pobreza: múltiplas abordagens para uma relação multideterminada. Brasília: Liber Livro, 2013, p. 215-233.

Published

2018-11-13

How to Cite

GARCIA, Adir Valdemar; HILLESHEIM, Jaime; KRUGER, Tânia Regina. Lutas sociais e educação: os (des)caminhos dos Projetos Político-Pedagógicos. SER Social, Brasília, v. 20, n. 43, p. 290–309, 2018. DOI: 10.26512/ser_social.v20i43.18861. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/18861. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)