Scientific initiatives of archiving and preservation of contents in social media: current overview

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n1.2018.8538

Keywords:

digital preservation, social media, Twitter

Abstract

The study carries out a mapping of scientific experiments that collect and archive social media content. It presents initially a brief theoretical reference related to digital preservation and Web 2.0. Qualitative research with an exploratory approach since it sought to identify in the innovative experiences questions little investigated, such as the characteristics: technological (social media platform used, technological solution used to collect the data and format of storage of the collected data); and contextual checks to see if the metadata guarantees provenance, authenticity, and how rights management and types of data access are. The results indicate that, although the focus of these initiatives is not directly on preservation, this issue is intrinsically considered. Twitter is the primary platform for data collection used by researchers. Several are the challenges listed, it is necessary to specify how and by whom the data collected will be used and relevant should be the curatorial action in these projects, to select what should in fact be saved. Finally, the restrictions of social media platforms and the lack of transparency and understanding about their data management practices currently make it difficult to preserve this type of content.

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Author Biographies

Laura Vilela Rodrigues Rezende, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB); Especialista em Inteligência Organizacional e Competitiva pela Universidade de Brasília (UnB); Especialista em Redes de Computadores pela Universidade Católica de Goiás (UCG); Graduada em Ciência da Computacão pela Universidade Católica de Goiás (UCG). Atualmente é professora da Universidade Federal de Goiás (UFG), ministrando disciplinas relacionadas com Tecnologias da Informação e Comunicação, Inteligência Competitiva, nos cursos da Faculdade de Informação e Comunicação. Representante da Região Centro-Oeste da Rede Cariniana de Preservação Digital (IBICT). Experiência nas áreas de Tecnologias da Informação e Comunicação realizando estudos sobre os seguintes temas: Redes sociais de Comunicação, Preservação Digital, Curadoria Digital, Inclusão social e digital, Mediação da informação, Biblioteca Escolar, Gestão da Informação e do conhecimento, Inteligência competitiva, Inovação tecnológica, Recursos Educacionais Abertos (REA), Repositórios Digitais. 

Dalton Lopes Martins, Universidade Federal de Goiás

Professor no curso de Gestão da Informação e no Programa de Pós-graduação em Comunicação PPGCOM (Mestrado) da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás. Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e mestrado em Engenharia da Computação pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Doutor em Ciências da Informação pela ECA-USP (2009-2012), trabalhando com o tema de mapeamento, análise estrutural e dinâmica de Redes Sociais em ambientes digitais distribuídos. Tem experiências nas áreas de inclusão e cultura digital, análise de redes sociais, estudos métricos e dinâmica humana. Tem trabalhado atualmente em pesquisas na interface das áreas de Comunicação e Informação, focando nos fatores e nas condições que favorecem a formação de coletivos inteligentes e pesquisas com aplicações de Ciência de Dados (aprendizagem de máquina e mineração de dados) em problemas envolvendo políticas públicas, mídia e participação social.

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Published

2017-10-27

How to Cite

Rezende, L. V. R., & Martins, D. L. (2017). Scientific initiatives of archiving and preservation of contents in social media: current overview. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(1), 219–236. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n1.2018.8538

Issue

Section

Artigos